Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[DE] Bombardier Twindexx Vario i drift
Lagt inn av Karsten Gill 

Karsten Gill
[DE] Bombardier Twindexx Vario i drift
27. January 2018, kl. 14:45
DB har nu fået leveret nok motor/endevogne så driften mellem Hamburg og Flensburg/Kiel kan køres med denne type.

Ligesom i "gamle dage", da man kørte med dieselmotorvognene BR 608/612, køres der sammenkoblet til Neumünster, hvor toget deles, og delene fortsætter til hhv. Kiel og Flensburg.

På turen derned havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at køre i sådan et sæt. I Neumünster skulle sættet fra Kiel kobles bagpå, men pga. "koblingsproblemer" endte det med at samtlige Kiel-passagerer måtte evakueres over i Flensborg-delen, som fortsatte til Hamburg alene, nu stopfyldt og med 25 minutters forsinkelse.

I mellemvognene er der ingen dør mellem passagerafsnittene og indgangspartiet. Så snart toget satte igang trak det ulidelig koldt gennem toget. Jeg håber dette er børnesygdomme, som man får styr på.

Her ses 2 sammekoblede sæt på vej mod Flensburg og Kiel mellem Dammtor og Sternschanze.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

DB 445 039 forrest i Hamburg, 26.1.2018

Fotograf:
Karsten Gill

EXIF-data:
NIKON CORPORATION, NIKON D300S
35 mm  -  1/250 sec  -  f/8  -  ISO 1600

Plassering i gallerierne:
Tyskland > Elektriske motorvogner (normalspor) > BR 445 (Bombardier Twindexx Vario) > 0 445 039-4/040-2 D-DB (Regio Nord)

Venlig hilsen
Karsten

Ronny Maarud
Re: [DE] Bombardier Twindexx Vario i drift
27. January 2018, kl. 15:13
Dette er jo et bilde med relativt stor nyhetsverdi for meg i alle fall.
Hvordan var kjøreegenskapene og støyen i forskjellige hastigheter ? ?

Karsten Gill
27. January 2018, kl. 15:33
Ronny Maarud

Nu sad jeg i en af mellemvognenen, men man kunne sagtens høre motorernes summen, ikke generende, men det er en konstant lyd. Også her ville døre mellem passagerafdelingen og indgangspartiet sikkert gøre gavn. Gang i sporet føltes fint.

Venlig hilsen
Karsten

Ronny Maarud
27. January 2018, kl. 16:36
Karsten Gill
Ronny Maarud

Nu sad jeg i en af mellemvognenen, men man kunne sagtens høre motorernes summen, ikke generende, men det er en konstant lyd. Også her ville døre mellem passagerafdelingen og indgangspartiet sikkert gøre gavn. Gang i sporet føltes fint.

Reflekterte du noe over støy fra den utvendige ventilasjon.
Våre X40 støyer så fryktelig at selv den som er døv, hører. ::23::
Det er så godt som umulig å føre en normal samtale ved en X40, og det høres godt når du går mellom vognene under gang.

Karsten Gill
27. January 2018, kl. 18:32
Ronny Maarud
Karsten Gill
Ronny Maarud

Reflekterte du noe over støy fra den utvendige ventilasjon.
Det er så godt som umulig å føre en normal samtale ved en X40, og det høres godt når du går mellom vognene under gang.

Der var kun ganske lidt lyd fra ventilationen, næsten ikke hørbart. Man kunne sagtens føre en samtale, men der stod to damer ved indgangsdøren og plaprede lystigt, og her kunne man høre hvert et ord i første tredjedel af overetagen hvor jeg sad. Igen kunne et sæt døre hjælpe her. Der værste var det kolde træk, og det undrer mig at det kun var generende mens toget var i fart.

Hjemturen foregik i en IC3, og her er komforten en helt anden, bløde sæder, igen træk, og motorerne spinder sagte under gulvet. Men, men, men...

Kig på nedenstående billede. Det er taget med mobilen, og man ser
- at der står en barnevogn foran forreste række i venstre side
- panelet under bagagehylden faldt ned med et brag lige foran moderen og hendes spædbarn
- panelet i modsatte side hænger løst i det ene hjørne
og last but not least:
klokken viser 16:11, og næste stop er Elmshorn 15:26. Men det er ikke fordi toget er forsinket (ikke andet en 3-4 minutter), men fordi IE 386 slet ikke skal standse i Elmshorn, og vi er allerede kort før Rendsborg!

Jeg ved godt at disse tog er ved at være omkring 30 år gamle, men altså, DSB...

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

MF 86, 26.1.2018

Fotograf:
Karsten Gill

EXIF-data:
Apple, iPhone 8
3.99 mm  -  1/5 sec  -  f/1.8  -  ISO 100

Danmark > Motorvogner > DSB MFA- FF - MFB / IC3 > 86 Selandia

Venlig hilsen
Karsten

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 27.01.2018 18:34 av Karsten Gill.
Yngve Øines
Re: [DK] IC3 (Bombardier Twindexx Vario i drift)
27. January 2018, kl. 18:53
Karsten Gill
Hjemturen foregik i en IC3, og her er komforten en helt anden, bløde sæder, igen træk, og motorerne spinder sagte under gulvet. Men, men, men...

Kig på nedenstående billede. Det er taget med mobilen, og man ser
- at der står en barnevogn foran forreste række i venstre side
- panelet under bagagehylden faldt ned med et brag lige foran moderen og hendes spædbarn
- panelet i modsatte side hænger løst i det ene hjørne
og last but not least:
klokken viser 16:11, og næste stop er Elmshorn 15:26. Men det er ikke fordi toget er forsinket (ikke andet en 3-4 minutter), men fordi IE 386 slet ikke skal standse i Elmshorn, og vi er allerede kort før Rendsborg!

Jeg ved godt at disse tog er ved at være omkring 30 år gamle, men altså, DSB...

MF 86, 26.1.2018

Fotograf:
Karsten Gill

EXIF-data:
Apple, iPhone 8
3.99 mm  -  1/5 sec  -  f/1.8  -  ISO 100

Danmark > Motorvogner > DSB MFA- FF - MFB / IC3 > 86 Selandia

Jeg satt lenge å grublet på hva slags rallemikk noen hadde slept med og satt sykkelplassene(?) på høyre side i bilderetningen. Det tok en smule tid før jeg forstod at dette var en dekorasjon. Hva illustrerer bildet? Er det en brokonstruksjon?

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 27.01.2018 18:54 av Yngve Øines.
Karsten Gill
27. January 2018, kl. 18:55
Yngve Øines

Jeg satt lenge å grublet på hva slags rallemikk noen hadde slept med og satt sykkelplassene(?) på høyre side i bilderetningen. Det tok en smule tid før jeg forstod at dette var en dekorasjon. Hva illustrerer bildet? Er det en brokonstruksjon?

En containerkran på en havnekaj.

Venlig hilsen
Karsten

Bodo G. Meier
27. January 2018, kl. 21:40
Karsten Gill
Yngve Øines

En containerkran på en havnekaj.

Jeg ville si at dette er Storebæltsbroen under byggeri. Og på venstre side det gamle fyrtårn på Sprogø.

[www.jernbanen.dk]

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Bodo G. Meier
27. January 2018, kl. 21:45
Ronny Maarud

Du burde straks sende en melding til paven i Roma. Han er ansvarlig for slike mirakler. ;->>

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Ole P. Ingebrigtsen
28. January 2018, kl. 07:02
Jeg trodde det var sjefen hans som strengt tatt sto for miraklene? :P

Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende (kanskje litt sjarm også, men veldig mye av den forsvinner når praten fjernes).
Bodo G. Meier
28. January 2018, kl. 09:39
Jeg fant ikke noe bedre ord enn ansvarlig.
Det jeg mener er at paven er den "embetsmann" som tar imot og bearbeider meldinger om mirakler.
Og hvis dette som Ronny beretter stemmer blir om noen år et X40-sett døpt Virgen de Trollhättan. ;-P

Hilsen,
Bodo
---
Karsten Gill
28. January 2018, kl. 13:19
Bodo G. Meier
Jeg ville si at dette er Storebæltsbroen under byggeri. Og på venstre side det gamle fyrtårn på Sprogø.

Ja det har du nok ret i.

Venlig hilsen
Karsten

Bodo G. Meier
29. January 2018, kl. 13:31
Ronny Maarud

Me-too! ::glis::

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
29. January 2018, kl. 13:33
Bodo G. Meier
Ronny Maarud

Me-too! ::glis::

Huffda....
Du også ::glis::

Bodo G. Meier
29. January 2018, kl. 13:37
Karsten Gill
DB har nu fået leveret nok motor/endevogne så driften mellem Hamburg og Flensburg/Kiel kan køres med denne type.

Ligesom i "gamle dage", da man kørte med dieselmotorvognene BR 608/612, køres der sammenkoblet til Neumünster, hvor toget deles, og delene fortsætter til hhv. Kiel og Flensburg.

Oh ja, denne tiden husker jeg fra jeg kom til Slesvig-Holsten i 1977 til noen gang i begynnelsen av 80-tallet!

På turen derned havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at køre i sådan et sæt. I Neumünster skulle sættet fra Kiel kobles bagpå, men pga. "koblingsproblemer" endte det med at samtlige Kiel-passagerer måtte evakueres over i Flensborg-delen, som fortsatte til Hamburg alene, nu stopfyldt og med 25 minutters forsinkelse.

Dette er jo inihelvete for jævligt.::23::::23::::23::
Beste måten å jage vekk pendlere fra toget og inn i bilene.

Hilsen,
Bodo
---
Sören Heise
29. January 2018, kl. 13:44
Bodo G. Meier

Där dom står i bilkön på A 7...
Bodo G. Meier
29. January 2018, kl. 13:54
Sören Heise
Bodo G. Meier

Du har förstås helt rätt!
Men i det tyska autokratiet oppleves oftast tågförseningar eller proppfulla tåg som tvång medan att stå och köa i den egna bilen er frihet.

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
29. January 2018, kl. 14:01
Sören Heise
Bodo G. Meier

Litt syd for Kamener Kreuz på A1 mot Köln, var det noen som hadde malt en finurlig tekst på støyskjermen langs motorveien.
Fritt oversatt til norsk: Du står ikke i kø, du er køen.

Bodo G. Meier
Re: [DE] Bombardier Twindexx Vario: DB lover bedring
29. January 2018, kl. 21:00
Nordtysk kringkasting NDR melder at DB i dag lovet bedring på linjene Hamburg - Flensburg/Kiel og på Marschbahn mot Westerland.
Det skal bli flere reservevogner, tre flere reservelok og flere lokførere. Til slutten av mars skal det skapes 10 nye lokførerstillinger. Alle togene til NAH.SH skal fra nå av vedlikeholdes og repareres i 6 verksteder istedenfor 3.
Den slesvig-holstenske trafikkministeren hadde kritisert de vedvarende problemene i forrige uke.

[www.ndr.de]

Det blir jo spennende hvorfra DB vil hente 10 nye lokførere.

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: [DE] Bombardier Twindexx Vario i pukken
13. February 2018, kl. 09:45
En Twindexx Vario på vei fra Flensburg mot Hamburg sporet i morges ca. kl. 6 av når den skulle forlate Rendsburg. Det ser ut at en boggi står i pukken.
De ca. 100 reisende kunne forlate toget gjennom den bakerste døren som fremdeles befant seg ved perrongen. Ingen ble skadet.
Motorvognen skal settes tilbake på sporet av et hjelpetog fra Neumünster.

I NDR skriver de at et lok sporet av - noen dypere forståelse av jernbanen bør man ikke forvente hos dagens redaktør-bots. :-(

[www.ndr.de]

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: [DE] Bombardier Twindexx Vario i pukken: kort video
13. February 2018, kl. 11:56
[youtu.be]

[www.shz.de]

Hilsen,
Bodo
---

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn