Jernbane.net

Avansert
Støtt oss
Re: VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof
Christoph Aders
12. February 2018, kl. 11:45
Bodo G. Meier
En glimrende sammenfatning av jernbanehistorien i Düsseldorf-området!

Jeg kan fortelle at min farmor, født 1913 i Elberfeld, i sine siste tiår bodde i Schwelm ca. 150 m fra jernbanen, hovedlinjen altså.
Men fra leiligheten hadde man også utsikt mot den andre strekningen lengre bort.
Hun brukte fremdeles å si Bergisch-Märkische Eisenbahn når hun omtalte hovedlinjen, og Rheinisch-Westfälische Bahn når hun omtalte den andre strekningen som passerte stasjonen Schwelm-Loh på den nordlige dalsiden.

Takk for tilbakemeldinga.

Det med navn rund banene i regionen er jo litt spesielt. Det er vel ingen offisielle navner på mange baner, og noen baner med offisielle navner der navnt har gått i glemmeboksen. Rheinsich-Westfälische-Bahn ble vel også navnsatt som Wuppertaler Nordbahn og Rheinische Strecke. Navnet Rheinsiche Strecke kann man til og med finne på "openrailwaymap", til tross for at navnet ikke er offsiellt og ikke rett å bruke for avsnittet i Wuppertal, tenker jeg.

Det er kanskje i forbindelse med sykkelstiene langs de nedlangte baner, at det blir offisielle navner...

Vennlig hilsen
Christoph Aders
VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof
Christoph Aders (274)
11. February 2018, kl. 15:59
Anonym bruker (66)
11. February 2018, kl. 18:43
Christoph Aders (70)
Ronny Maarud (47)
15. March 2018, kl. 17:55
Bodo G. Meier
En glimrende sammenfatning av jernbanehistorien i Düsseldorf-området!

Jeg kan fortelle at min farmor, født 1913 i Elberfeld, i sine siste tiår bodde i Schwelm ca. 150 m fra jernbanen, hovedlinjen altså.
Men fra leiligheten hadde man også utsikt mot den andre strekningen lengre bort.
Hun brukte fremdeles å si Bergisch-Märkische Eisenbahn når hun omtalte hovedlinjen, og Rheinisch-Westfälische Bahn når hun omtalte den andre strekningen som passerte stasjonen Schwelm-Loh på den nordlige dalsiden.

Takk for tilbakemeldinga.

Det med navn rund banene i regionen er jo litt spesielt. Det er vel ingen offisielle navner på mange baner, og noen baner med offisielle navner der navnt har gått i glemmeboksen. Rheinsich-Westfälische-Bahn ble vel også navnsatt som Wuppertaler Nordbahn og Rheinische Strecke. Navnet Rheinsiche Strecke kann man til og med finne på "openrailwaymap", til tross for at navnet ikke er offsiellt og ikke rett å bruke for avsnittet i Wuppertal, tenker jeg.

Det er kanskje i forbindelse med sykkelstiene langs de nedlangte baner, at det blir offisielle navner...

Vennlig hilsen
Christoph Aders
Emne Forfatter Vist Lagt inn
VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof Christoph Aders 274 11. February 2018, kl. 15:59
Re: VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof Anonym bruker 66 11. February 2018, kl. 18:43
Re: VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof Christoph Aders 70 12. February 2018, kl. 11:45
Re: VRR S28: Düsseldorf Gerresheim og Gerresheim Rheinischer Bahnhof Ronny Maarud 47 15. March 2018, kl. 17:55

Beklager, du har ikke tillatelse til å legge inn / svare i dette forumet.