Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[EU] Tågåkare kan få bättre villkor i EU
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
[EU] Tågåkare kan få bättre villkor i EU
15. November 2018, kl. 15:22
Bättre ersättningsregler vid förseningar, lättare att köpa biljetter för långa sammanhängade resor och rätt att ta med sig cykeln.
Det är några av de förbättringar som EU-parlamentet vill få till för Europas tågpassagerare.

Ändringarna ingår i ett förslag som EU-kommissionen lade fram i fjol höstas. Fortfarande krävs dock att EU-ländernas ansvariga transportministrar kan enas om sin syn på saken, innan kompromissförhandlingar kan inledas.

Hilsen Ronny.
Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke.
Jernbane.NetGo = 998 poeng
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Bodo G. Meier
Re: [EU] Tågåkare kan få bättre villkor i EU
15. November 2018, kl. 20:57
Om DB bara skulle överta SJ's ersättningsregler skulle de få ett finansiellt problem såsom punktligheten är nuförtiden.::23::

På en resa med tre tåg på totalt 245 km var jag igår 30 minuter försenad.
Hur många procent av biljettprisen skulle jag då få av SJ?

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Ronny Maarud
15. November 2018, kl. 21:55
Bodo G. Meier
Om DB bara skulle överta SJ's ersättningsregler skulle de få ett finansiellt problem såsom punktligheten är nuförtiden.::23::

På en resa med tre tåg på totalt 245 km var jag igår 30 minuter försenad.
Hur många procent av biljettprisen skulle jag då få av SJ?

En sak er hva regelverket sier, en helt annen sak er hva personalet måtte finne på å kompensere deg med.
Vi har veldig store friheter til å gi kompensasjon for det aller meste. Det kan dreie seg om forsinkelser, togsett som er dårlig rengjort (kan skje når ankommende tog skal avgå igjen direkte fra sluttstasjon) defekt toalett, dårlig luft, motvind, medvind, for lite mat, for mye mat....
Helt opp til meg (ombordpersonale) å gi deg en større kompensasjon enn hav du i følge regelverket har krav på.

Jeg vil tro at deler av dine reiser i går kommer inn under: Detta gäller för tåg som kör kortare sträcka än 150 km

Detta gäller för tåg som kör kortare sträcka än 150 km:

(räknat från tågets första till sista station).
*Vid 20 minuters försening ersätter vi 50% av biljettpriset
*Vid 40 minuters försening ersätter vi 75% av biljettpriset
*Vid 60 minuters försening ersätter vi 100% av biljettpriset
*Om det finns risk att tåget du tänker resa med blir minst 20 minuter 
sent kan du använda ett annat färdmedel och få ersättning för det.

Hilsen Ronny.
Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke.
Jernbane.NetGo = 998 poeng
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Bodo G. Meier
16. November 2018, kl. 16:55
Ronny Maarud
En sak er hva regelverket sier, en helt annen sak er hva personalet måtte finne på å kompensere deg med.
Vi har veldig store friheter til å gi kompensasjon for det aller meste. Det kan dreie seg om forsinkelser, togsett som er dårlig rengjort (kan skje når ankommende tog skal avgå igjen direkte fra sluttstasjon) defekt toalett, dårlig luft, motvind, medvind, for lite mat, for mye mat....

Dette med mat...
For reisen tilbake til Hameln hadde jeg spandert 500 av mine Bahn Bonus-poeng for en oppgradering til 1. klasse. Dessverre satt jeg i ICE mot Hannover og hadde tannverk når togverten kom med godteriet. Jeg takket nei. :-(

Jeg vil tro at deler av dine reiser i går kommer inn under: Detta gäller för tåg som kör kortare sträcka än 150 km

Det var ICE jeg reiste med fra Hannover til Hamburg som var bare 6 minutter sen. RE-toget mot Lübeck ventet ikke, dette ble allerede annonsert over høytalerne i ICE mens vi kjørte inn mot Hauptbahnhof.
Dermed måtte jeg vente på neste RE som var punktlig. Men likevel kom jeg fram 30 minutter sen i Oldesloe. :-(

Jeg håper at det for slike tilfeller blir kompensasjon i fremtiden.
DB Fernverkehr og DB Regio får siden krangle om hvem som betaler. RE-toget er bestillt av delstatene Hamburg og Slesvig-Holsten med betingelsen at de ikke venter på sene fjerntog.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn