Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[DE] Häusener Kran i St Goarshausen.
Ronny Maarud
29. August 2019, kl. 17:02
I ryddingen i galleriet er jeg kommet til denne kranen som var plassert litt utenfor der man kunne forvente å finne den. Plusset ved å rydde er at man leser seg lutt inn i hva det er man opplever da man er på reisefot.
Første gang jeg tok bilde av denne ser ut til å være i 2011 (september) men jeg er helt sikker på at jeg har sett flere bilder av denne krana i Interrailvogna. Finner du noen, så legg gjerne en lenke til bildet så det går å spore det opp igjen.

Häusener Kran i St Goarshausen.

Kranen er bygget i 1917 av Maschinenfabrik Jäger, Duisburg. Fullportalkranen kan dreie 360 grader rundt sin egen akse. Den kjørbare portalen er 6 meter høy. Selve kranbanen er 150 meter lang og er bygget i en liten bue. På portalen sitter kranførerhuset, der er også kranarmen montert, samt en motvekt i betong.
Opprinnelig kunne den løfte 10 tonn med kranarmen utlagt til maksimalt 20 meter. Det ble stadig bygget større skip som gikk på Rhinen, derfor forlenget man kranarmen til 25 meter i 1924. Samtidig ble vekten på motvektene i betong økt fra 46 til 48 tonn.

Tre elektriske motorer besørger optimal drift.

Motor 1. forflytter kranen langs skinnegangen, denne motoren er levert av Sachsenwerk Niedersedlitz ved.Dresden
Motor 2. brukes for å svinge kranen rundt sin egen akse. Denne motoren er bygget av Siemens
Motor 3. brukes for kranløftene, den driver wiretrommelen.
Denne motoren er levert av AEG i Berlin.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

St. Goarshausen, 23.9.2011

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 10D
  -    -  f/7.1  -  ISO 100

Plassering i gallerierne:
Tyskland > Baner og stasjoner > 465/466 Rechte Rheinstrecke > Häusener Kran (Hafen St. Goarshausen)
Tyskland > Vannveier og båter i Tyskland > Rhinen (Mainz - Koblenz) > Häusener Kran (Hafen St. Goarshausen)

Hilsen Ronny.

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

[DE] Häusener Kran i St Goarshausen.
Ronny Maarud (124)
[DE] Häusener Kran i St. Goarshausen og Nassauische Kleinbahn ?
Ronny Maarud (100)
29. August 2019, kl. 17:12
I ryddingen i galleriet er jeg kommet til denne kranen som var plassert litt utenfor der man kunne forvente å finne den. Plusset ved å rydde er at man leser seg lutt inn i hva det er man opplever da man er på reisefot.
Første gang jeg tok bilde av denne ser ut til å være i 2011 (september) men jeg er helt sikker på at jeg har sett flere bilder av denne krana i Interrailvogna. Finner du noen, så legg gjerne en lenke til bildet så det går å spore det opp igjen.

Häusener Kran i St Goarshausen.

Kranen er bygget i 1917 av Maschinenfabrik Jäger, Duisburg. Fullportalkranen kan dreie 360 grader rundt sin egen akse. Den kjørbare portalen er 6 meter høy. Selve kranbanen er 150 meter lang og er bygget i en liten bue. På portalen sitter kranførerhuset, der er også kranarmen montert, samt en motvekt i betong.
Opprinnelig kunne den løfte 10 tonn med kranarmen utlagt til maksimalt 20 meter. Det ble stadig bygget større skip som gikk på Rhinen, derfor forlenget man kranarmen til 25 meter i 1924. Samtidig ble vekten på motvektene i betong økt fra 46 til 48 tonn.

Tre elektriske motorer besørger optimal drift.

Motor 1. forflytter kranen langs skinnegangen, denne motoren er levert av Sachsenwerk Niedersedlitz ved.Dresden
Motor 2. brukes for å svinge kranen rundt sin egen akse. Denne motoren er bygget av Siemens
Motor 3. brukes for kranløftene, den driver wiretrommelen.
Denne motoren er levert av AEG i Berlin.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

St. Goarshausen, 23.9.2011

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 10D
  -    -  f/7.1  -  ISO 100

Plassering i gallerierne:
Tyskland > Baner og stasjoner > 465/466 Rechte Rheinstrecke > Häusener Kran (Hafen St. Goarshausen)
Tyskland > Vannveier og båter i Tyskland > Rhinen (Mainz - Koblenz) > Häusener Kran (Hafen St. Goarshausen)

Hilsen Ronny.

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Emne Forfatter Vist Lagt inn
[DE] Häusener Kran i St Goarshausen. Ronny Maarud 124 29. August 2019, kl. 17:02
[DE] Häusener Kran i St. Goarshausen og Nassauische Kleinbahn ? Ronny Maarud 100 29. August 2019, kl. 17:12

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn