Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow.
Ronny Maarud
24. February 2021, kl. 09:55
Nå har jeg brukt litt tid til å "glane" i diverse kilder om dette lokomotivet det tydeligvis foreligger en del forvirring om.

Først og fremst handler dette om lokomotiver som er ombygget fra Russiske M62 (PKP ST44) ! Det er i store trekk bare rammen og boggier som er bevart av tidligere M62 (PKP ST44). Etter ombyggingen gikk lokomotivene ut på skinnegangene i to forskjellige sporvidder og to forskjellige typer; 311D (normalspor) or 311Da (bred spor).
PKP LHS ser ut til å bruke ST40s som betegnelse for sine lokomotiver av type 311Da.

I vår tabell er/var det oppgitt at det er levert 27 lokomotiver av typen til PKP LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa)
Det ser ikke ut som at det er det virkelige tall som er levert til (Linia Hutnicza Szerokotorowa), jeg tror mer på hva som framkommer etter dagens renovering av tabellen. Dagens tabell inneholder 23 lokomotiver, alle nå med rett EVN Nummer.

Ditt spørsmål dreide seg om å skille på normalspor og bredsporvarianter i Polen galleriet.
Selvsagt kan man det, men jeg tror det er mindre hensiktsmessig å gjøre det på nåværende tidspunkt da jeg pr dato opplever at galleriet inneholder kun EN type bredsporede diesel lokomotiver.
At jeg valgte å sette merkelappene Diesellokomotiver [Normalspor] og Diesellokomotiver [Smalsporet] har ene og alene å gjøre med at jeg ønsket å gjøre det lettere for alle å forstå at det smalsporede materiell var flyttet til ny side.
Jeg så ingen hensikt i å opprettholde det tidligere tilløp til kaotisk valgmuligheter.

Så tilbake til PKP ST40/NeWag 311Da og 311D (normalspor)
Kildene spriker som sagt i antall leverte lokomotiver.

Normalsporlokomotivene er i bruk hos tidligere DB Schenker Rail Polska, nå PCC Rail hvor enkelte kilder oppgir 12, andre 15 lokomotiver, alle normalsporet. Til dette kommer 5 lokomotiver oppgitt tilhøre Rail Baltica.
Jeg har IKKE gransket om disse siste er brede eller normalsporet i skrivende stund.

Det som også er ekstremt interessant er at flere kilder uavhengig oppgir LHS sitt antall lokomotiver av den omtalte typen til 6, ikke 15, ikke 23.
Jeg velger å forholde meg til kilden som sier 23.
Om det skulle vise seg at tallet 23 er feil, får det revurderes ved en senere sporveksel.

Jeg er fortsatt av den mening at det er ønskelig at hver og en av dere som har vært med en årrekke presenterer deres bilder med et noe bredere innhold når det gjelder relevante tekster, gjerne med kildehenvisning.
Jeg føler at jeg bruker for mye egentid til å granske opplysninger relatert til bilder som deles. Det ville derfor være avlastende å kunne ta del av deres tekster, som nødvendigvis ikke behøver å være av særoppgave format.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

[PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow.
Tore Wahl (104)
22. February 2021, kl. 10:17
Tore Wahl (27)
22. February 2021, kl. 10:27
Sören Heise (23)
22. February 2021, kl. 14:14
Tore Wahl (28)
22. February 2021, kl. 16:46
Markus Blidh (23)
22. February 2021, kl. 22:17
Ronny Maarud (32)
23. February 2021, kl. 11:02
Tore Wahl (24)
23. February 2021, kl. 11:05
Ronny Maarud (23)
23. February 2021, kl. 11:11
Tore Wahl (24)
23. February 2021, kl. 11:17
Ronny Maarud (21)
23. February 2021, kl. 11:21
Ronny Maarud (33)
Tore Wahl (22)
27. February 2021, kl. 14:48
[PL] Var det ikke så viktig i alle fall ?
Ronny Maarud (22)
27. February 2021, kl. 12:40
Nå har jeg brukt litt tid til å "glane" i diverse kilder om dette lokomotivet det tydeligvis foreligger en del forvirring om.

Først og fremst handler dette om lokomotiver som er ombygget fra Russiske M62 (PKP ST44) ! Det er i store trekk bare rammen og boggier som er bevart av tidligere M62 (PKP ST44). Etter ombyggingen gikk lokomotivene ut på skinnegangene i to forskjellige sporvidder og to forskjellige typer; 311D (normalspor) or 311Da (bred spor).
PKP LHS ser ut til å bruke ST40s som betegnelse for sine lokomotiver av type 311Da.

I vår tabell er/var det oppgitt at det er levert 27 lokomotiver av typen til PKP LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa)
Det ser ikke ut som at det er det virkelige tall som er levert til (Linia Hutnicza Szerokotorowa), jeg tror mer på hva som framkommer etter dagens renovering av tabellen. Dagens tabell inneholder 23 lokomotiver, alle nå med rett EVN Nummer.

Ditt spørsmål dreide seg om å skille på normalspor og bredsporvarianter i Polen galleriet.
Selvsagt kan man det, men jeg tror det er mindre hensiktsmessig å gjøre det på nåværende tidspunkt da jeg pr dato opplever at galleriet inneholder kun EN type bredsporede diesel lokomotiver.
At jeg valgte å sette merkelappene Diesellokomotiver [Normalspor] og Diesellokomotiver [Smalsporet] har ene og alene å gjøre med at jeg ønsket å gjøre det lettere for alle å forstå at det smalsporede materiell var flyttet til ny side.
Jeg så ingen hensikt i å opprettholde det tidligere tilløp til kaotisk valgmuligheter.

Så tilbake til PKP ST40/NeWag 311Da og 311D (normalspor)
Kildene spriker som sagt i antall leverte lokomotiver.

Normalsporlokomotivene er i bruk hos tidligere DB Schenker Rail Polska, nå PCC Rail hvor enkelte kilder oppgir 12, andre 15 lokomotiver, alle normalsporet. Til dette kommer 5 lokomotiver oppgitt tilhøre Rail Baltica.
Jeg har IKKE gransket om disse siste er brede eller normalsporet i skrivende stund.

Det som også er ekstremt interessant er at flere kilder uavhengig oppgir LHS sitt antall lokomotiver av den omtalte typen til 6, ikke 15, ikke 23.
Jeg velger å forholde meg til kilden som sier 23.
Om det skulle vise seg at tallet 23 er feil, får det revurderes ved en senere sporveksel.

Jeg er fortsatt av den mening at det er ønskelig at hver og en av dere som har vært med en årrekke presenterer deres bilder med et noe bredere innhold når det gjelder relevante tekster, gjerne med kildehenvisning.
Jeg føler at jeg bruker for mye egentid til å granske opplysninger relatert til bilder som deles. Det ville derfor være avlastende å kunne ta del av deres tekster, som nødvendigvis ikke behøver å være av særoppgave format.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Emne Forfatter Vist Lagt inn
[PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 104 22. February 2021, kl. 10:17
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 27 22. February 2021, kl. 10:27
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Sören Heise 23 22. February 2021, kl. 14:14
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 28 22. February 2021, kl. 16:46
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Markus Blidh 23 22. February 2021, kl. 22:17
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Ronny Maarud 32 23. February 2021, kl. 11:02
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 24 23. February 2021, kl. 11:05
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Ronny Maarud 23 23. February 2021, kl. 11:11
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 24 23. February 2021, kl. 11:17
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Ronny Maarud 21 23. February 2021, kl. 11:21
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Ronny Maarud 33 24. February 2021, kl. 09:55
Re: [PL] Polen del 4. Przeworsk Gorliczyna - LHS - Krakow. Tore Wahl 22 27. February 2021, kl. 14:48
[PL] Var det ikke så viktig i alle fall ? Ronny Maarud 22 27. February 2021, kl. 12:40

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn