Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg!
Jens Dahlström
08. March 2021, kl. 01:27
Inspirerad av Ronny´s alla fantastiska bilder från Schweiz (Sveits) så kommer här ett gammalt bidrag från Sveits/Schweiz där man faktiskt rev en gammal fin station, byggde en ny ful, och kapade banan cirka 200 meter. Detta skedde i Le Brassus, i kantonen Vaud, utanför Lausanne. Orsaken till flytten var att marken behövdes för den växande industrin, men till min stora besvikelse är nu det forna stationsområdet en parkeringsplats.

Vid denna tid var jag ofta i Schweiz då jag hade många leverantörer där som jag besökte. Jag jobbar inom fin- och mikromekanik och på detta område är Schweizarna helt oslagbara. Den leverantör jag ofta besökte var "Piguet Frères SA" (https://www.piguet-freres.ch/) vilka är helt otroligt duktiga och i topp i sin klass!

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Gamla stationen i Le Brassus. Tm 238303 skymtar till höger, 30.11.2006

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 300D DIGITAL
27 mm  -  1/80 sec  -  f/5.6  -  ISO 400

Plassering i gallerierne:
Sveits > Jernbanestasjoner i Sveits > Le Brassus > Le Brassus [Gamle stasjonen] (Km 24,55)
Sveits > Jernbanestrekninger i Sveits (Normalspor) > (Vallorbe–) Pont–Brassus > Le Brassus [ † 2008] (Km 24,55)

Tore Wahl
Ble litt fasinert av dette stasjons miljøet.

Gamla stationsområdet i Le Brassus. Till höger lastades det timmer på R-vagnar. En TeIII fanns för växlingen. Timmerlastningen och Te:n flyttade till Sentier-Orient (Le Chenit) efter stationsflytten. Ser nästan ut som någon modelljärnväg.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Gamla stationen i Le Brassus. , 30.11.2006

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
24 mm  -  1/100 sec  -  f/5  -  ISO 400

Sveits > Jernbanestasjoner i Sveits > Le Brassus > Le Brassus [Gamle stasjonen] (Km 24,55)
Sveits > Jernbanestrekninger i Sveits (Normalspor) > (Vallorbe–) Pont–Brassus > Le Brassus [ † 2008] (Km 24,55)

Tore Wahl
Sjelden vare her i forumet.

En RBDe (533 318? se nedan) under spänning som insatståg på banan till Vallorbe. Notera all ved i perfekta staplar vid forna godsmagasinet för bruk i någon kamin under vinterhalvåret.

Gamla stationsområdet i Le Brassus rivs, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
Canon, Canon PowerShot SX20 IS
5.247 mm  -  1/160 sec  -  f/6.3  -  ISO 100

Resterna av forna stationsområdet. ::diss::

Nya stationen i Le Brassus, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
6.567 mm  -  1/160 sec  -  f/8  -  ISO 100

Sveits > Jernbanestasjoner i Sveits > Le Brassus > Le Brassus [Nye stasjonen] (Km 24,46)
Sveits > Jernbanestrekninger i Sveits (Normalspor) > (Vallorbe–) Pont–Brassus > Le Brassus (Km 24,46)

Entrén till nya stationen. Inte speciellt vacker...

Interiör nya stationen i Le Brassus. RBDe560 9485 7560 385 -7 som tåg till Vallorbe, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
7.126 mm  -  1/40 sec  -  f/5  -  ISO 400

Sveits > Jernbanestasjoner i Sveits > Le Brassus > Le Brassus [Nye stasjonen] (Km 24,46)
Sveits > Sveits: Elektriske Motorvogner (normalspor) > PBr RBDe 568 Chemin de fer Pont Brassus > PBr RBDe 568 385
Sveits > Jernbanestrekninger i Sveits (Normalspor) > (Vallorbe–) Pont–Brassus > Le Brassus (Km 24,46)

Tore Wahl
Flott med bilder fra slike baner.

Motorvagnen till vänster har jag svårt att tyda numret på men det kan ha varit 533 318 -1.
Jag älskar detta ställe (inte bara för den goda maten) utan även för de otroligt trevliga människorna. När lokföraren kom gående genom vagnen till förarhytten hälsade han spontant på alla passagerare med ett glatt "Bonjour" och med ett glatt "Bonjour" till svar!

Klockan är exakt 09:00 och jag ska kliva på tåget till Vallorbe, men kliva av i Le Day och fortsätta med linje S2 till Lausanne, för att där byta till ett IC-tåg till Zürich och kliva av vid flygplatsen Zürich-Kloten. Därefter SK604 till Køpenhavn och sedan "hem" med SK446 till Göteborg (båda flighterna CRJ900).
Till höger på plattformen skymtar en till synes övergiven kabinväska, med handtag väl synligt, men det är min "favoritresväska". Otroligt bra kvalité och den har rest många varv runt jorden. Inköpt för cirka 20 år sedan på MBK i Bangkok för motsvarande 200:- svenska kronor!

Kan tillägga att alla tåg jag åkte den dagen i Schweiz var exakt enligt tidtabell. Men flighten SAS SK446 från Køpenhavn till Göteborg var 45 minuter sen...

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 08.03.2021 02:07 av Jens Dahlström.
[CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg!
Jens Dahlström (98)
[CH] Takk for bildene, beklager en stor avsporing fra ditt tema.
Ronny Maarud (46)
08. March 2021, kl. 18:57
Re: [CH] Takk for bildene, beklager en stor avsporing fra ditt tema.
Jens Dahlström (37)
13. March 2021, kl. 22:30
Re: [CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg!
Ronny Maarud (29)
21. March 2021, kl. 10:20
Re: [CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg!
Ronny Maarud (17)
21. March 2021, kl. 10:53
Inspirerad av Ronny´s alla fantastiska bilder från Schweiz (Sveits) så kommer här ett gammalt bidrag från Sveits/Schweiz där man faktiskt rev en gammal fin station, byggde en ny ful, och kapade banan cirka 200 meter. Detta skedde i Le Brassus, i kantonen Vaud, utanför Lausanne. Orsaken till flytten var att marken behövdes för den växande industrin, men till min stora besvikelse är nu det forna stationsområdet en parkeringsplats.

Vid denna tid var jag ofta i Schweiz då jag hade många leverantörer där som jag besökte. Jag jobbar inom fin- och mikromekanik och på detta område är Schweizarna helt oslagbara. Den leverantör jag ofta besökte var "Piguet Frères SA" (https://www.piguet-freres.ch/) vilka är helt otroligt duktiga och i topp i sin klass!

Gamla stationen i Le Brassus. Tm 238303 skymtar till höger, 30.11.2006

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
27 mm  -  1/80 sec  -  f/5.6  -  ISO 400

Tore Wahl
Ble litt fasinert av dette stasjons miljøet.

Gamla stationsområdet i Le Brassus. Till höger lastades det timmer på R-vagnar. En TeIII fanns för växlingen. Timmerlastningen och Te:n flyttade till Sentier-Orient (Le Chenit) efter stationsflytten. Ser nästan ut som någon modelljärnväg.

Gamla stationen i Le Brassus. , 30.11.2006

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
24 mm  -  1/100 sec  -  f/5  -  ISO 400

Tore Wahl
Sjelden vare her i forumet.

En RBDe (533 318? se nedan) under spänning som insatståg på banan till Vallorbe. Notera all ved i perfekta staplar vid forna godsmagasinet för bruk i någon kamin under vinterhalvåret.

Gamla stationsområdet i Le Brassus rivs, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
5.247 mm  -  1/160 sec  -  f/6.3  -  ISO 100

Resterna av forna stationsområdet. ::diss::

Nya stationen i Le Brassus, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
6.567 mm  -  1/160 sec  -  f/8  -  ISO 100

Entrén till nya stationen. Inte speciellt vacker...

Interiör nya stationen i Le Brassus. RBDe560 9485 7560 385 -7 som tåg till Vallorbe, 2.10.2010

Fotograf:
Jens Dahlström

EXIF-data:
7.126 mm  -  1/40 sec  -  f/5  -  ISO 400

Sveits > Sveits: Elektriske Motorvogner (normalspor) > PBr RBDe 568 Chemin de fer Pont Brassus > PBr RBDe 568 385

Tore Wahl
Flott med bilder fra slike baner.

Motorvagnen till vänster har jag svårt att tyda numret på men det kan ha varit 533 318 -1.
Jag älskar detta ställe (inte bara för den goda maten) utan även för de otroligt trevliga människorna. När lokföraren kom gående genom vagnen till förarhytten hälsade han spontant på alla passagerare med ett glatt "Bonjour" och med ett glatt "Bonjour" till svar!

Klockan är exakt 09:00 och jag ska kliva på tåget till Vallorbe, men kliva av i Le Day och fortsätta med linje S2 till Lausanne, för att där byta till ett IC-tåg till Zürich och kliva av vid flygplatsen Zürich-Kloten. Därefter SK604 till Køpenhavn och sedan "hem" med SK446 till Göteborg (båda flighterna CRJ900).
Till höger på plattformen skymtar en till synes övergiven kabinväska, med handtag väl synligt, men det är min "favoritresväska". Otroligt bra kvalité och den har rest många varv runt jorden. Inköpt för cirka 20 år sedan på MBK i Bangkok för motsvarande 200:- svenska kronor!

Kan tillägga att alla tåg jag åkte den dagen i Schweiz var exakt enligt tidtabell. Men flighten SAS SK446 från Køpenhavn till Göteborg var 45 minuter sen...

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 08.03.2021 02:07 av Jens Dahlström.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
[CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg! Jens Dahlström 98 08. March 2021, kl. 01:27
[CH] Takk for bildene, beklager en stor avsporing fra ditt tema. Ronny Maarud 46 08. March 2021, kl. 18:57
Re: [CH] Takk for bildene, beklager en stor avsporing fra ditt tema. Jens Dahlström 37 13. March 2021, kl. 22:30
Re: [CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg! Ronny Maarud 29 21. March 2021, kl. 10:20
Re: [CH] Stationsflytt och nedläggning av 200 meter järnväg! Ronny Maarud 17 21. March 2021, kl. 10:53

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn