Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: [GB] Men om vi snakker om stasjonen som bærer navnet "King's Cross station"
Ronny Maarud
25. October 2021, kl. 20:20
Ole P. Ingebrigtsen
Stasjonen heter faktisk Kings Cross, uten apostrofen: [en.wikipedia.org] (jeg ble ikke klar over det sjøl for svært nylig)

Jeg ser at du henviser til Wikipedia igjen. Jeg har vel formidlet at jeg ikke stoler på norsk eller svensk Wikipedia overhode, når det gjelder jernbane, men la gå da.

Når det gjelder området i bydelen Camden er det rett at denne delen skrives Kings Cross. Men om vi snaker om stasjonen som bærer navnet "King's Cross station" skal navnet skrives med apostrof i følge enkelte kilder, mens andre kilder mener at det skrives uten.
Det interessante er at Network Rail skriver stasjonsnavnet "London King's Cross" på siden om Facilities, Shops and Parking Information
På en sosial plattform brukes London King's Cross (@NetworkRailKGX) | Twitter

nationalrail.co skriver uten apostrofen på siden Station facilities for London Kings Cross - National Rail

Siden britene ikke er overens om skrivemåte, så tror jeg at jeg for min del bruker navnet slik: King's Cross.
Hadde vært interessant med plattformbilder av nyere dato.

Jeg tok ikke mange bilder siste jeg var i London, ikke av stasjoner, ikke av tog.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

London King's Cross Station, 16.8.2019

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 5D Mark III
17 mm  -  1/320 sec  -  f/13  -  ISO 800

Plassering i gallerierne:
Storbritannia > Baner og stasjoner > East Coast Main Line - Edinburgh–London > London Kings Cross

Hilsen Ronny.

“Nobody can guarantee a company or a concept eternal life, but no one can accuse me of not having tried to.”
["Ingvar Kamprad, 1926-2018, founder of IKEA."]

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube
trainspottingbyronny

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 25.10.2021 21:15 av Ronny Maarud.
[GB] Enda en reparasjon av gamle synder
Ronny Maarud (64)
20. October 2021, kl. 12:58
Re: [GB] Enda en reparasjon av gamle synder
Ole P. Ingebrigtsen (21)
25. October 2021, kl. 19:22
25. October 2021, kl. 20:20
Ole P. Ingebrigtsen
Stasjonen heter faktisk Kings Cross, uten apostrofen: [en.wikipedia.org] (jeg ble ikke klar over det sjøl for svært nylig)

Jeg ser at du henviser til Wikipedia igjen. Jeg har vel formidlet at jeg ikke stoler på norsk eller svensk Wikipedia overhode, når det gjelder jernbane, men la gå da.

Når det gjelder området i bydelen Camden er det rett at denne delen skrives Kings Cross. Men om vi snaker om stasjonen som bærer navnet "King's Cross station" skal navnet skrives med apostrof i følge enkelte kilder, mens andre kilder mener at det skrives uten.
Det interessante er at Network Rail skriver stasjonsnavnet "London King's Cross" på siden om Facilities, Shops and Parking Information
På en sosial plattform brukes London King's Cross (@NetworkRailKGX) | Twitter

nationalrail.co skriver uten apostrofen på siden Station facilities for London Kings Cross - National Rail

Siden britene ikke er overens om skrivemåte, så tror jeg at jeg for min del bruker navnet slik: King's Cross.
Hadde vært interessant med plattformbilder av nyere dato.

Jeg tok ikke mange bilder siste jeg var i London, ikke av stasjoner, ikke av tog.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

London King's Cross Station, 16.8.2019

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 5D Mark III
17 mm  -  1/320 sec  -  f/13  -  ISO 800

Plassering i gallerierne:
Storbritannia > Baner og stasjoner > East Coast Main Line - Edinburgh–London > London Kings Cross

Hilsen Ronny.

“Nobody can guarantee a company or a concept eternal life, but no one can accuse me of not having tried to.”
["Ingvar Kamprad, 1926-2018, founder of IKEA."]

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube
trainspottingbyronny

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 25.10.2021 21:15 av Ronny Maarud.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
[GB] Enda en reparasjon av gamle synder Ronny Maarud 64 20. October 2021, kl. 12:58
Re: [GB] Enda en reparasjon av gamle synder Ole P. Ingebrigtsen 21 25. October 2021, kl. 19:22
Re: [GB] Men om vi snakker om stasjonen som bærer navnet "King's Cross station" Ronny Maarud 28 25. October 2021, kl. 20:20

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn