Karsten Gill
22. December 2013, kl. 20:08
Uanset hvilken scanner man benytter, så skal originalen som udgangspunkt være i orden. Man kan rette op på manglende kontrast og flade farver, men er originalen uskarpt, så er der ikke ret meget at gøre.
Filmscanneren har jeg haft i nogle år, og jeg mener at den kostede et sted mellem 2.500 og 3.000 danske kroner. Men som tidligere nævnt, så var det medfølgende software noget bras, og lyset gik først op for mig med Silverfast.
Men også med en billig flatbedscanner kan man opnå gode resultater, sålænge originalen er i orden.
Jeg har ingen erfaring med film-funktionen på en flatbedscanner, men jeg må indrømme at da har jeg nok nogen fordomme...
Her kommer lige lidt flere eksempler, først fra filmscanneren:
Ektachrome 400 dias. Lidt bevægelses-uskarphed i venstre side, og lidt støv og et hår i forgrunden er også kommet med:
|
Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net
Kodak Tri-X-Pan 400 s/h negativ:
|
Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Kodachrome 400 negativ:
|
Det næste er scannet med en Canon Lide flatbedscanner til omkring 300,- kroner fra et 18x24-print. Problematisk eksponeret og manglende kontrast, men det er trods alt skarpt. Originalen er mere bleg. Vi ser E991 med juletoget på Aabenraa station den 12.12.1981:
… og det skal være min julehilsen her på jernbane.net.
Glædelig Jul !
Venlig hilsen
Karsten