Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige, Hallands Posten
Sören Svensson
04. July 2020, kl. 11:40
[www.hallandsposten.se]

Uttalande-ledare- i Hallands Posten , troligen 4 juli.

Min kommentar:

Halland är ett landskap som blev svenskt vid freden i Brömsebro och i Roskilde.
1 jan 1971, snart för 50 år sedan, struntade man i landskapsgränserna och det blev kommuner och landsting,dagens region. Då tillfördes Lindome Mölndals kommun, Varberg fick sig Kungsäters församling och Falkenberg fick Älvsereds församling (gamla Högvads kommun). Det bildades också en kommun i Hallands landsting som kallades Hyltebruks kommun. Huvuddelen av denna ligger inte i Hallands landskap. Till slut finns Båstads kommun, nuv Skåne,fd Kristianstads landsting som också har fått sig tilldelat en del av Halland. Marks kommun i Va Götaland består av Horred som en gång var tilltänkt till Varberg. Någon egentlig samhörighet över kommungränserna i Halland finns inte vad jag kan se. En person i Kungsbacka har mera att göra med Mölndal och Göteborg. Varberg verkar ha mera att göra med Borås och Mark än med Halmstad.
Interregionala resor till Halmstad med tåg kan göras om några år genom byte i Hässleholm. Min bedömning är att HNJ behövs för godstrafik. Speciellt som Stambanan är överbelastad och det går leda om godståg över HNJ. Speciellt om den elektrifieras. Fö en tilltänkt åtgärd runt 1950.
Det blir säkert skrivit mera om HNJ. SSn
Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige
Anders Vartman (702)
21. March 2015, kl. 22:56
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige
Ronny Maarud (227)
23. March 2015, kl. 07:16
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige
Ronny Maarud (120)
28. June 2020, kl. 09:32
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige, Hallands Posten
Sören Svensson (83)
[www.hallandsposten.se]

Uttalande-ledare- i Hallands Posten , troligen 4 juli.

Min kommentar:

Halland är ett landskap som blev svenskt vid freden i Brömsebro och i Roskilde.
1 jan 1971, snart för 50 år sedan, struntade man i landskapsgränserna och det blev kommuner och landsting,dagens region. Då tillfördes Lindome Mölndals kommun, Varberg fick sig Kungsäters församling och Falkenberg fick Älvsereds församling (gamla Högvads kommun). Det bildades också en kommun i Hallands landsting som kallades Hyltebruks kommun. Huvuddelen av denna ligger inte i Hallands landskap. Till slut finns Båstads kommun, nuv Skåne,fd Kristianstads landsting som också har fått sig tilldelat en del av Halland. Marks kommun i Va Götaland består av Horred som en gång var tilltänkt till Varberg. Någon egentlig samhörighet över kommungränserna i Halland finns inte vad jag kan se. En person i Kungsbacka har mera att göra med Mölndal och Göteborg. Varberg verkar ha mera att göra med Borås och Mark än med Halmstad.
Interregionala resor till Halmstad med tåg kan göras om några år genom byte i Hässleholm. Min bedömning är att HNJ behövs för godstrafik. Speciellt som Stambanan är överbelastad och det går leda om godståg över HNJ. Speciellt om den elektrifieras. Fö en tilltänkt åtgärd runt 1950.
Det blir säkert skrivit mera om HNJ. SSn
Emne Forfatter Vist Lagt inn
Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige Anders Vartman 702 21. March 2015, kl. 22:56
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige Ronny Maarud 227 23. March 2015, kl. 07:16
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige Ronny Maarud 120 28. June 2020, kl. 09:32
Re: Besøg på Halmstad - Næssjø i Sverige, Hallands Posten Sören Svensson 83 04. July 2020, kl. 11:40

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn