Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Mulig vi skal til 1979
Lagt inn av Finn Lund 

Finn Lund
Mulig vi skal til 1979
09. September 2008, kl. 14:14
Med fare for å huske så aldeles forferdelig feil, tar jeg en sjanse.
Tror vi skal tilbake til 1979.

Har fått meg ny skanner som selvfølgelig må testes ut. Vet ikke helt om jeg er fornøyd med Canons toppmodell.

Først ut er Di 2.801 som for anledningen var nylakkert og nyrevidert.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Nylakkert Di 2.801 i Haven, Oslo Ø/S

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Plassering i gallerierne:
Norge > Norge: Diesellokomotiver > Di 2 Norges Statsbaner / NSB/ Cargo Net > NSB Di2 801

Vestein Øvrom
Slike årgangsperler får man sent nok av!
Jon-Andreas Sognnæs
Igjen bra dokumentasjon! Veldig rødt!
Harald Tunstad
De tidene husker jeg godt fra havnebanen jeg ble stoppet av toget mange ganger på rådhusplassen

En mer slitt Di 2.847 som venter på oppdrag på Oslo Ø/S der oppgaven var å først hente linjegodsfylte vogner og etterpå hente postvognene.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Di 2.847 på Gudbrandssia Oslo Ø/S

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Norge: Diesellokomotiver > Di 2 Norges Statsbaner / NSB/ Cargo Net > NSB Di2 847

Dag Haakon Eidet
Skarpt! Men skjev horisont og det hadde nok hatt godt av en levels-justering!
Vestein Øvrom
Nydelig dokumentasjonsbilde.
Jon-Andreas Sognnæs
Fint hverdagsbilde!

Og et bilde av Skd 224.221 der den står nylevert utenfor gamlestallen i Lodalen. Øvelseskjøring ene dagen, kjørelærer den neste.

Skd 224.221 Ny utenfor Gamlestallen i Lodalen

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Norge: Skiftetraktorer > Skd 224 Norges Statsbaner / NSB > Skd 224 221

Dag Haakon Eidet
Fint og skarpt, men litt rare farger og kontrast!
Ronny Maarud
Jeg vet ikke hva du bruker for fotoprogram, men autolevels og autocolor kan være verdt å teste.
Jon-Andreas Sognnæs
Godt dokumentert!

Og til slutt et lite stemningsbilde fra Alnabru. Det skal trekkes opp ettermiddagens vogner fra Fjellhussiden. Fjellhusmaskinen har skiftet vognene sammen og gått inn på det spor bilde er tatt fra. Så kom Feilretteren og koplet seg på og trakk opp til dvergen. Når den ble klar, trakk Feilretteren opp og med en gang siste vogn passerte vekselen, ble denne lagt over og Fjellhusmaskinen kjørte inntil vognene og hjalp til å dytte opp i bremsen.

Opptrekk fra gamle Fjellhus, Alnabru

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Jernbanestasjoner og strekninger > Hovedbanen > Alnabru

Dag Haakon Eidet
Flott kvalitet på scannet bilde! Ørlite lyst kanskje?
Jon-Andreas Sognnæs
Et artig bilde fra skiftingen, god dokumentasjon og fint bilde!

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 06.12.2018 10:29 av Ronny Maarud.
Vestein Øvrom
RE: Mulig vi skal til 1979
09. September 2008, kl. 14:36
Håper ikke du er så misfornøyd at den ikke brukes mer, slike bilder vil vi mer enn gjerne ha flere av! Synes for øvrig at bildet av 847 har MYE mer sjel enn av den oppussede...

Mvh
Vestein
Finn Lund
09. September 2008, kl. 14:54
Det finnes en nedre grense for hva en har lyst til å vise også.
Men disse maskinene var det få av i arkivet. 221 var det vel ingen av.

Ser forøvrig at dersom jeg kun har årstall å legge inn, kommer dette ikke inn på bildet, kun dersom man har hele datoen.
Finn
Tore Smith Nilsen
09. September 2008, kl. 14:57
Fortsett med scanningen og prøv deg frem! Det er morsomt å se eldre bilder.
Hvis du bruker et bildebehandlingsprogram kan du hente mer ut av de scannede bildene. Det er utrolig hvordan man kan forbedre kvaliteten.
Er det papirkopier, slides eller dias du har scannet?
Tore Smith Nilsen
09. September 2008, kl. 14:59
Jeg skulle skrive papirkopier, negativer og dias....
Finn Lund
RE: Mulig vi skal til 1979 - 3.629 i gammel design
09. September 2008, kl. 15:11
Kikket innom 629 i arkivet. Av 134 bilder, så jeg ingen i gammel design.
Ble kanskje for mye grønt for meg?

Utgangspunktet for skanningen er lysbilder. Tross billedbehandling, synes jeg de mangler en del på å bli bra nok.

Finn

Di 3.629 i gammel design i Lodalen

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Norge: Diesellokomotiver > Di 3 NSB / JBV / Ofotbanen > Di3 629 ->1962 - design: Rød med gule striper, gammelt vingehjul. (Gammeldesign)

Dag Haakon Eidet
Fint gammelt bilde fra før digitalalderen!? Litt ute av fokus- og skjev horisont!

Di 3.629 i gammel design i Lodalen

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Norge: Diesellokomotiver > Di 3 NSB / JBV / Ofotbanen > Di3 629 ->1962 - design: Rød med gule striper, gammelt vingehjul. (Gammeldesign)

Dag Haakon Eidet
Fint flott- men har du prøvd med unsharp mask?
Ronny Maarud
Som du ser av tidligere kommentar, litt "uskarp maske" så hadde dette vært bortimot perfekt.
Tore Smith Nilsen
Anbefaler IrfanView bildebehandlingsprogram. Gratis er det også.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 06.12.2018 10:31 av Ronny Maarud.
Arne Lie
09. September 2008, kl. 15:29
Pleaaaaaase :-D
Vi vil veldig gjerne se de du ikke synes er gode nok også!

mvh
Bernt Dillerud
09. September 2008, kl. 15:55
Bra, det er altid morro å se gamle bilder. STÅ PÅ!!:-D :-D :-D
Anonym bruker
09. September 2008, kl. 15:57
Bilder av 3.629 i dette designet er mye mer spennende enn 134 grønne bilder :-)
Ronny Maarud
09. September 2008, kl. 15:57

Åge Lybekbråten - 9/9/2008 22:57 Bilder av 3.629 i dette designet er mye mer spennende enn 134 grønne bilder :-)

Du tuller nå ??? :-(
Christoffer Bjørgen Nilsen
09. September 2008, kl. 16:04
Siste bilde inneholder noen spennende enheter!
Noen som vet hva containerne/beholderne bak i toget inneholdt?
Er ikke mange av disse typene nå til dags...
Dag Eidet
Re: Mulig vi skal til 1979
09. September 2008, kl. 20:15
Dette er jo dritbra- Finn- skal du ha bedre scanner enn dette, må du opp i 100.000 kronersklassen!! Men etterbehandling kan jo være greit! Har gitt deg noen stjerner i posthylla, med tips om etterbehandling! Tviler ikke på at bildene var veldig bra i utgangspunktet! Du har jo selv hevdet at den kvaliteten får man ikke fra digitale kameraer! :):)
Patrick Austvik
09. September 2008, kl. 23:54
liggner på øl kontaineren som kommer til bodø litt nå og da....
Finn Lund
604 i gammel design
10. September 2008, kl. 01:54
Har etterbehandlet bildene, men ikke i Photoshop. Ser at bildene har falmet noe, men fortsatt mye igjen.

Her kommer 604 i gammel design. Loket hadde som oppgave å frakte tog forbi en strømløs Loenga

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Norge: Diesellokomotiver > Di 3 NSB / JBV / Ofotbanen > Di3 604 ->1962 - design: Rød med gule striper, gammelt vingehjul. (Gammeldesign)

Jon-Andreas Sognnæs
God blanding her, godt dokumentert. Loenga ser fortsatt like rævva ut.
Harald Tunstad
når jeg tok toget fra bodø noen dager etter åpningen var disse nesten helt nye men vognene var av tre

På neste bilde kunne en kanskje hevdet at slik går det når lokfører ikke har lært kjøreteknikk,

Loengaulykken

Fotograf:
Finn Lund

EXIF-data:
Canon, CanoScan 8800F
  -    -    -  

Norge > Uhell og Ulykker i Norge gjennom tidene > Avsporing /løpske vogner Loenga 29.10.1981 > andre

men disse bildene kommer fra en ulykke som var på Loenga.
Et 13 lok kom fra LIllestrøm, satte fra seg vognene i bremsen oppe på Alnabru og fortsatte så ned til Loenga for å sakse seg opp til Fjellstallen. Ombord var lokfører og to lok. kontrollører.

På Alnabru trakk skiftekonduktøren av bremsene på vognene og da disse løste ut, begynte vognene å rulle. Holdebremsen var ikke satt på og dermed var det klar bane. Like før godstogsporet går under hovedbanen, tok vognene igjen loket. Dets fart økte ganske momentant fra 40 til
65 km/t. Med fullbrems på loket, ble farten litt lavere over Bryn. Med bakken foran seg, fant de ombordværende det formålstjenlig å takke for seg og gå av før det tippet utfor. Ene lok. kontrolløren landet på nesen og gikk rundt med bremsespor på nesen og pannen en stund. De andre fikk ingen skader så vidt jeg husker.

Nedover bakken bar det og i bånn gikk det galt. Loket greide seg bra og stoppet på eselryggen i andre enden med glødende bremser. Vognene stoppet under brua. Har vel rundt 50 lysbilder fra hendelsen. Ikke alle like interessante.

Men datoen, det er det verre med. Noen som kan hjelpe?

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 06.12.2018 10:32 av Ronny Maarud.
Tore Smith Nilsen
RE: 604 i gammel design - Irfanview
10. September 2008, kl. 07:09
Nå synes jeg det begynner det å bli bra kvalitet på bildene. Har du prøvd IRFANVIEW? Det er et gratis bildebehandlingsprogram med mange muligheter og som jeg er fornøyd med.
Knut Ragnar Holme
RE: 604 i gammel design...dato
10. September 2008, kl. 08:21
Loengaulykken var 29.10.81 ?
Finn Lund
RE: 604 i gammel design...dato
11. September 2008, kl. 00:40
Takk skal du ha. Da er datoen notert på lysbildeboksen.
Finn
Finn Lund
RE: 604 i gammel design - Irfanview
11. September 2008, kl. 00:42
Jeg bruker pain shop pro. Et program jeg finner lettfattelig. Elements har jeg gitt opp. Rotete brukergrensesnitt og utenfor min fatteevne.
Photoshop brukler ungene og de skryter uhemmet. Men kan se ut som om det programmet også ligger for høyt for gammer"n
Finn
Tore Wahl
Re: RE: 604 i gammel design - Irfanview
13. March 2014, kl. 22:54
Her er det mye snacks fra Finn...(tu) Tåler en ny runde...:)
Andreas B Westheimer
Re: RE: 604 i gammel design - Irfanview
13. March 2014, kl. 23:16
Mye fine bilder her som er bra gjengitt. Ingen grunn til å være misfornøyd, syns nå jeg. Men når det er sagt har jeg også følt at jeg møtte veggen da jeg satte i gang med scanning. Og min Canon-scanner tror jeg ikke er toppmodellen. Men man prøver seg fram og finner de innstillingene man syns fungerer for sitt bruk.

Når det gjelder etterbehandling bruker jeg Photoshop Elements - som jeg etter hvert var blitt ganske godt kjent med fra tidligere av. Men gudene skal vite at å justere et digitalt bilde er ren og skjær plankekjøring i forhold til å bale med scans av 30 år gamle Ektachrome lysbilder, der det som er av fargestikk spriker i alle retninger. Når man har fått himmelen sånn passe grei og fargen på materiellet kan aksepteres som NSB gammel design - så kan du ta deg f på at gress og løvverk mest minner om råtten spinat - eller noe slikt. Men man skal bare ikke gi seg. Og man skal ikke ta andres gode råd altfor høytidelig. Så blir det som regel bra til slutt...!
Ronny Maarud
Re: 604 i gammel design
08. May 2014, kl. 23:28
Den var såpass interessant at jeg velger å løfte tråden igjen.

Hilsen Ronny.
Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke.
Jernbane.NetGo = 998 poeng
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Odd Eeg
Opptrekk fra gamle Fjellhus
09. May 2014, kl. 09:11
Se der ja!
Bildet fra Alnabru vekker gamle minner. Det var den gangen vi virkelig dreiv med skifting. Opptrekket fra Fjellhus var riktig så spennende for oss som var ferske i gamet. Det var ganske heftige slærker vi dro opp og å koble luft var overhode ikke tema. Men det var jo litt moro da:)

Mvh Odd
Som overlevde 10 år på di 2.
Johnny Hvitmyren
Re: Opptrekk fra gamle Fjellhus
09. May 2014, kl. 17:24
Sier sirkushesten når den er tilbake i manesjen:Bank:Bank
Mvh Johnny Hvitmyren
Johnny Hvitmyren
09. May 2014, kl. 17:28
Det er flotte minner som her er vist.
Mvh Johnny Hvitmyren
Bjørn Vermo
09. May 2014, kl. 19:54
Her var det mye fint!

Det er dessverre begrensinger på kvaliteten som er mulig med en flatbed-scanner, og en negativ/diascanner er gjerne en god del dyrere. Du kan forbedre resultatet betraktelig dersom du bruker ViewScan til å styre scanneren i stedet for programmet som følger med. Ikke minst kan du da scanne til RAW (DNG format), som åpner for mer etterbehandling av gamle, falmede bilder.

Når det er sagt, synes jeg du har fått mye ut av utstyret og programvaren.

Bjørn
Jon-Andreas Sognnæs
06. December 2018, kl. 10:18
Ronny Maarud
Drar opp igjen jeg, det er jo ingen bilder her jeg får trykket på..
Ronny Maarud
06. December 2018, kl. 10:28
Jon-Andreas Sognnæs
Ronny Maarud
Drar opp igjen jeg, det er jo ingen bilder her jeg får trykket på..

Fint Jon-Andreas, jeg skal se på dette.
Starter bare jeg får meg en køpp kaffi til....

Hilsen Ronny.
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Ronny Maarud
[NO] Alle bilder klikkbare !
06. December 2018, kl. 10:37
Takk til Jon-Andreas som påpekte at det var feil i tråden, men nå skal alle bilder være klikkbare.
Vi har dessverre mange slike tråder, jeg reparerer så fort jeg kommer over slike.
Men det er nå engang så at jeg ikke rekker å se gjennom alle gamle tråder, derfor er det gørfint med et tips da noe er feil.

Ikke alle tråder lar seg reparere, det har med kodene som er brukt da bilder og tråd er skap å gjøre.
Denne forum motoren takler ikke den gamle < img src kodingen

Hilsen Ronny.
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Jon-Andreas Sognnæs
Re: [NO] Alle bilder klikkbare !
06. December 2018, kl. 14:08
Ronny Maarud
Takk til Jon-Andreas som påpekte at det var feil i tråden, men nå skal alle bilder være klikkbare.
Vi har dessverre mange slike tråder, jeg reparerer så fort jeg kommer over slike.
Men det er nå engang så at jeg ikke rekker å se gjennom alle gamle tråder, derfor er det gørfint med et tips da noe er feil.

Ikke alle tråder lar seg reparere, det har med kodene som er brukt da bilder og tråd er skap å gjøre.
Denne forum motoren takler ikke den gamle < img src kodingen
Det var Jernbane.net selv som ledet meg hit ved å vise 801 øverst på fremsiden. :-)
Ronny Maarud
Re: [NO] Alle bilder klikkbare !
06. December 2018, kl. 14:16
Det er jo drøssevis med gode bilder i den tråden.
Finn har mye gamle godbiter på lager.

Hilsen Ronny.
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Bjørn Vermo
08. December 2018, kl. 22:18
Finn Lund
Med fare for å huske så aldeles forferdelig feil, tar jeg en sjanse.
Tror vi skal tilbake til 1979.

Har fått meg ny skanner som selvfølgelig må testes ut. Vet ikke helt om jeg er fornøyd med Canons toppmodell.

...

Min erfaring med flere avanserte scannere er at programvaren ikke er helt på høyden. Jeg har brukt VueScan med godt resultat både med Minolta diasscannere og en Canon flatbed.
[www.hamrick.com]

Med den registrerte versjonen kan du for eksempel scanne multipass, hver dobling av antall innlesninger av originalen gir 1 bit ekstra dynamikk. Det er veldig nyttig i dias eller negativer der det kan være detaljer å hente frem (skyggepartier i dias, høylys i negativer). Programmet har også profiler for å scanne gammel film med falmede farger. Jeg scannet de gamle bildene mine i 7k DNG med 48 bits per pixel (12 bit per kanal) for å ha en arkivkopi som inneholder mest mulig av informasjonen fra originalen. Vi lærer av hr. Nyquist at man må digitalisere med over det doble av de maksimale detaljene i originalen for å unngå å tape informasjon. Med maksimal oppløsning 100 linjer/mm blir det 200 pixel/mm, altså 7200 pixel bredde for 24x36mm original.

Forøvrig synes jeg bildene dine er fine!

Bjørn
Bodo G. Meier
09. December 2018, kl. 20:05
Bjørn Vermo
Vi lærer av hr. Nyquist at man må digitalisere med over det doble av de maksimale detaljene i originalen for å unngå å tape informasjon. Med maksimal oppløsning 100 linjer/mm blir det 200 pixel/mm, altså 7200 pixel bredde for 24x36mm original.

Lærer vi dette av hr. Nyquist eller av herrene Whittaker, Kotelnikow og Shannon?

Jeg innrømmer at jeg straks blir yr i hodet når jeg ser slike matematiske formler: det er den gamle matematikkangsten fra gymnasieskoletiden.
Jeg ville adri kunnet studere f.eks. teoretisk fysikk. Men jeg beundrer matematikk og matematikkere.

Hvis jeg ikke tar feil finner man det samme problem når man skal beregne den maksimal mulige oppløsningen hos mikroskoper.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 09.12.2018 20:08 av Bodo G. Meier.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn