Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Lilleputtbanen på Gamle Riksgrensen stasjon
Lagt inn av Rune Hagelund 

Rune Hagelund
Lilleputtbanen på Gamle Riksgrensen stasjon
01. September 2016, kl. 15:31
Jeg har i det siste kikket en del på historien til Ofotbanen/Malmbanan, og finner spesielt den store Gamle Riksgrensen stasjon og samfunnet som ble bygget opp der frem til elektrifiseringen på 20-tallet veldig interessant.

Det ble bygget en smalsporet bane for støtte for de store damplokene, samt distribusjon av brensel og varer til andre boliger og bygninger i området. Jeg har funnet denne nevnt i flere bøker, og sett noen få bilder, men er det noen som har mer informasjon om den? (Når den bygget, hvor lenge den ble operert, hvor traseen gikk, hvilke type utstyr ble brukt osv.)

Banen forbi tollerboligen

Fra diskusjon på Järnvägshistoriskt Forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=139167

Banen (trolig) synlig til høyre for lokstallen

Jeg har også funnet dette bildet fra Riksgrensen. Her ser det ut til at det går et jernbanespor opp til venstre i bildet mot dagens tollstasjon langs E10 (kan se spor i terrenget selv i dag). Er det noen som vet noe om dette (tror bildet er ganske tidlig, kanskje relatert til byggingen av stasjonen og anleggene rundt).

mvh
-Rune
Ronny Maarud
Re: Lilleputtbanen på Gamle Riksgrensen stasjon
05. December 2017, kl. 20:54
Ronny Maarud
[NO] 600mm banen ved gamle Riksgränsen ?
05. December 2017, kl. 16:36
Noen som klarer å finne bilder og andre opplysninger om 600mm banen ved gamle Riksgränsen på Ofotbanen ?

Tom-Inge Kjensli
Re: [NO] 600mm banen ved gamle Riksgränsen ?
05. December 2017, kl. 20:40
Ronny Maarud
06. December 2017, kl. 20:51
Tom-Inge Kjensli
06. December 2017, kl. 23:21
Ronny Maarud
Tom-Inge Kjensli
[jernbane.net]

Dyktig du, men jeg skulle gjerne sett litt nytt :-D

Sett noe gammelt mener du vel..

Tom-Inge

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn