Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Den beste Postvagnstråd på flere år.
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
Den beste Postvagnstråd på flere år.
17. February 2017, kl. 17:53
Helt klart en lesbar tråd, og som kan gi litt ettertanke til noen og enhver av oss.
God helg.

[www.postvagnen.com]

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 796 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Ronny Maarud
Re: Den beste Postvagnstråd på flere år.
17. February 2017, kl. 23:48
Trådstarteren har definitivt gode poeng, folk omgås ikke lenger, sitter noen på det som benevnes "Tyst avdeling" er det som å gå inn i en gammel sarkofag. Man evner ikke engang å si takk, eller vær så god.
Om noen promper for høyt sitter man gjerne en time å plages, uten å vennlig påpeke at promperen burde gå ett annet sted.

Verden går under om internett oppkoblingen er treg, man kan ikke oppdatere seg på sosiale medier fort nok.
Den eneste gang folk prater med hverandre er når man har fått i seg 2 - 3 flasker med alkoholholdig drikke i bistroen.

Skal den nordiske menneskeheten fortsett slik noen år til, så tviler jeg på om noen i det hele tatt evner å snakke. Ordforrådet er nok der, men man har glemt intonasjonen. Dermed er vi tilbake til ape stadiet.
God bedring !

Hilsen Ronny.

Instagram

Ståle Ualand
Postvagnen - Hvordan ødelegge en god tråd..
18. February 2017, kl. 13:18
En viss skribent bruker enhver anledning til å klage over dagens markedsøkonomiske samfunn. Så også i dette innlegget.

Neste debattant må selvfølgelig kommentere på det igjen og når Bertil Edner dukker opp til slutt er man garantert at alt er ødelagt....

Den tråden har nå desverre nådd det punkt at jeg slutter å lese flere innlegg der.

Og, slike tråder er det mange av. De begynner med interessant info, og sporer deretter av i bare tull. Man har moderatorer for å håndtere slikt..

Ståle Ualand
Jernbanet.netGO=150 poeng
Ronny Maarud
Re: Postvagnen - Hvordan ødelegge en god tråd..
18. February 2017, kl. 13:30
SUKK !
Jeg syntes at starten på tråden og den første serie svar var gode, og tok for seg en del av det jeg synes er synd at har blitt borte i dagens måte å reise på.
Husker godt en del av mine første reiser med tog som smågutt.
For eksempel den høygravide damen som kom på på Eidsbrua, men hvor hennes lasteprofil var bredere enn døra inn i vogna, så hun fikk gå av og på gjennom godsdørene. Husker godt vi reiste til Charlottenberg for første gang for blant annet å kjøpe en trehjulssykkel og annet smått og godt som var vanskelige å få kjøpt i Norge.
Min første reise fra Kongsvinger til Narvik i sovevogn, rundgangen med lokomotivet som jeg etter mange år kom fram til at skjedde i Långsele.
Vi hadde bestandig noe å prate om på slike reiser, og definitivt etter slike reiser.
Mye av dette prater vi fortsatt om.
Jeg er ikke sikker på at vi prater om det som ble skrevet i sosiale medier i dag, om 50 år.

Hilsen Ronny.

Instagram

Ståle Ualand
Lange reiser med nattog
18. February 2017, kl. 14:21
Husker enda da jeg i 1991 hadde anskaffet meg Nordturist billett 1.klasse. Reiste Oslo - Hallsberg - Gävle - Narvik.

Jeg hadde tre sengs sovekupe fra Gävle, og han jeg delte kupe med var en pensjonert jernbanemann. Han lærte meg blandt annet å regne ut hastighet basert på avstand mellom stolper.... Nå bruker jeg skiltene....

Var en minnerik rundreise.

Jeg liker fremdeles å reise med tog, og elsker egentlig de turene fra sør til nord og omvendt i Sverige... Så lenge man slipper unna de sure svenskene..... haha

Ståle Ualand
Ronny Maarud
Re: Lange reiser med nattog
18. February 2017, kl. 14:31
Første gang jeg reiste helt på egenhånd i Skandinavia var billetten gyldig fra Oslo til Göteborg og tilbake til Oslo. Man kunne velge om man ville reise via Hallsberg, eller bytte i Kil og reise Bergslagsbanan ned til Göteborg. Min mor la ned Veto mot å reise helt til Göteborg, det var en farlig by, så det ble overnatting i Uddevalla en natt eller tre. Der traff jeg en jomfru som het Ingela, det var en artig opplevelse det også.

Andre gang jeg husker at jeg reiste helt på egenhånd i Norge var med en rundtur billett som jeg mener å huske het: Den lille turen.
Den gikk rundt Oslofjorden fra Oslo Ø til Oslo V eller motsatt.
Jeg reiste fra V til Ø, og jeg kom fram, men via Fredrikstad.
Der traff jeg en helt annen jomfru, det var artig det også. :D

Hilsen Ronny.

Instagram

Peter Flink
18. February 2017, kl. 15:00
Tycker att denna är den värsta på länge, vissa skribenter verkar inte ens lära sig av det som ibland kommer upp som svar på deras egna tidigare minst sagt knäppa kommentarer och fortsätter i samma stil om och om igen.

Reginahaveri
Ronny Maarud
18. February 2017, kl. 15:17
Ja du store min, sier nå jeg.
Det er godt det er mange som kan berging & beredskap, så vi ikke blir stående helt fast der ute.
:-)

Hilsen Ronny.

Instagram

Ståle Ualand
18. February 2017, kl. 16:28
Ronny Maarud
Ja du store min, sier nå jeg.
Det er godt det er mange som kan berging & beredskap, så vi ikke blir stående helt fast der ute.
:-)

Joda, det er mange besserwissere der. Men jeg undres også sjøl på at man trenger nesten ett døgn på å få vekk et togsett. Det må ha stått veldig godt fast...
Sier ikke at noen har vært udugelige, men man må i alle fall ha vært veldig uheldige...

Ståle Ualand
Ronny Maarud
18. February 2017, kl. 16:32
Vet ikke hva som har hendt, men har selv opplevd å blokkere Arvika en hel dag med en Regina som ikke ville hva vi ville.
Det måtte verkstedfolk til for å klare en skillsmisse.

Men nå er vi utenfor hva tråden handlet om :-)

Hilsen Ronny.

Instagram

Bodo G. Meier
18. February 2017, kl. 17:43
Ronny Maarud
Første gang jeg reiste helt på egenhånd i Skandinavia var billetten gyldig fra Oslo til Göteborg og tilbake til Oslo. Man kunne velge om man ville reise via Hallsberg, eller bytte i Kil og reise Bergslagsbanan ned til Göteborg. Min mor la ned Veto mot å reise helt til Göteborg, det var en farlig by[...]

Järntorget... B)-

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Tom-Inge Kjensli
18. February 2017, kl. 23:52
Trondheim-fauske.. Da skjedde det en feil, kom inn ei ung jente i sovekupeen min.. Måtte bare gjøre det beste ut av det..

Tom-Inge
Ronny Maarud
19. February 2017, kl. 07:33
Tom-Inge Kjensli
Trondheim-fauske.. Da skjedde det en feil, kom inn ei ung jente i sovekupeen min.. Måtte bare gjøre det beste ut av det..

Det der hendte meg en natt mot 18 mai, (husker ikke årstall) ombord i lokalbåten mellom Svolvær og Narvik.

Hilsen Ronny.

Instagram

Tom-Inge Kjensli
19. February 2017, kl. 10:24
Ronny Maarud
Tom-Inge Kjensli

Det der hendte meg en natt mot 18 mai, (husker ikke årstall) ombord i lokalbåten mellom Svolvær og Narvik.

Var jo en ung gutt jeg og.. jeg 21 og hu 18.. Gikk så greit så, hu skulle til typen i Bodø. Jaggu 19 år siden.

Tom-Inge
Kjetil R. Jørgensen
Re: Den beste Postvagnstråd på flere år.
19. February 2017, kl. 17:48
Ronny Maarud
Trådstarteren har definitivt gode poeng, folk omgås ikke lenger, sitter noen på det som benevnes "Tyst avdeling" er det som å gå inn i en gammel sarkofag. Man evner ikke engang å si takk, eller vær så god.
Om noen promper for høyt sitter man gjerne en time å plages, uten å vennlig påpeke at promperen burde gå ett annet sted.

Verden går under om internett oppkoblingen er treg, man kan ikke oppdatere seg på sosiale medier fort nok.
Den eneste gang folk prater med hverandre er når man har fått i seg 2 - 3 flasker med alkoholholdig drikke i bistroen.

Skal den nordiske menneskeheten fortsett slik noen år til, så tviler jeg på om noen i det hele tatt evner å snakke. Ordforrådet er nok der, men man har glemt intonasjonen. Dermed er vi tilbake til ape stadiet.
God bedring !

Om ikke annet kan jeg fortelle at forum som dette iallefall har senket min terskel for menneskelig kontakt på visse områder. Ser jeg noen flakke rundt på jernbanestasjoner e.l. med kamera, kan det faktisk være noen som jeg har truffet her inne. Skader iallefall ikke å hilse. Har lært at verden er liten på andre områder, så hvorfor ikke her og?

Ellers er jeg enig i endel av kritikken om at veldig mange mennesker lever livet i en skjerm. Eller boble. Er skremt av det jeg også. Kanskje litt ironisk å skrive det i et nettforum? (kan bemerke at jeg er ekstra glad for alle innlegg hvor jeg ser at forfatteren har gjort et arbeid utenom, enten med kamera, hjerne, føtter eller andre hjelpemidler)

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn