Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Det er nok for sent å melde seg på: SJ bjuder in till presskonferens i Oslo
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
Det er nok for sent å melde seg på: SJ bjuder in till presskonferens i Oslo
20. March 2017, kl. 09:18
SJ bjuder in till presskonferens i Oslo i dag, men nå er det nok litt seint å melde seg på.

Huvudtemat för presskonferensen är i nuläget inte offentligt, men SJ kommer bland annat att presentera en kundundersökning om norska resenärers preferenser vi val av färdmedel.
SJs VD Crister Fritzson och Berit Kjøll, Executive Vice President Huawei Norge och tidigare VD för Flytoget, kommer att närvara på mötet.

Räksmörgåsar, kaffe och te kommer att serveras från kl. 12.30.
Konfereringen starter klokka 13.00 !

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 686 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Ståle Ualand
Pressekonferansen: SJ vil legge inn bud på Sørlandsbanen
20. March 2017, kl. 14:06
Ifølge e24 vil SJ legge inn bud på Sørlandsbanen. Skal man tro alt som sauses inn i artikkelen så kan man få forståelsen av at SJ skal stille med eget materiell..... (Tror ikke det er tilfelle, men hvorfor skal man ellers mase om alle pengene om brukes på oppussing og nykjøp av materiell i Sverige)

Ståle Ualand
Jernbanet.netGO=150 poeng
Ronny Maarud
SJ Norge AS
20. March 2017, kl. 14:19
Øyvind Berg
Re: Pressekonferansen: SJ vil legge inn bud på Sørlandsbanen
20. March 2017, kl. 14:39
Ståle Ualand
Ifølge e24 vil SJ legge inn bud på Sørlandsbanen. Skal man tro alt som sauses inn i artikkelen så kan man få forståelsen av at SJ skal stille med eget materiell..... (Tror ikke det er tilfelle, men hvorfor skal man ellers mase om alle pengene om brukes på oppussing og nykjøp av materiell i Sverige)

Det er nok bare innsausing fra journalistens side, som ikke virker å ha helt oversikt. Han omtaler jo også selskapet som "Statens Järnvägar", som tydelig viser at han ikke har fulgt helt med i timen.

Likevel kan det jo hende at SJ, om de skulle vinne, ville finne på å kjøre X2 lenger enn til Oslo. Og jeg har jo faktisk også reist med X2 på Sørlandsbanen, for litt over tjue år siden.

Med "trinn 8" er jeg jo ikke engang kommet halvveis til andre etasje!
Arne Lie
20. March 2017, kl. 15:00
Etableringen av SJ Norge var godt forutsigbart med den ekspansjonslysten som finnes:). Når det gjelder fremtidig materiellbruk har jeg ikke lest at nye operatører pålegges å leie materiell fra den nasjonale poolen. Vil tro kvalitetskravene i kontraktene vil kunne møtes med annet enn x-NSB materiell. Om jeg har oversett noe så kom igjen :H

---------------
Togmateriell AS
Selskapet Togmateriell AS etableres for å sikre operatørene av persontogtjenester i Norge lik tilgang til persontogmateriell i forbindelse med at det blir konkurranse om togtilbudet. Togmateriell AS vil overta Materiellselskapet AS som i dag eies av NSB, og vil fremover anskaffe, eie og forvalte togmateriell med utgangspunkt i behov konkretisert av staten ved Jernbanedirektoratet. Togoperatørene skal gis tilgang til togmateriell på konkurransenøytrale vilkår innenfor rammer fastsatt av staten ved Jernbanedirektoratet.
:slutt

---------------

mvh

Arne L

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 20.03.2017 15:05 av Arne Lie.
Ståle Ualand
20. March 2017, kl. 15:05
Arne Lie
Etableringen av SJ Norge var godt forutsigbart med den ekspansjonslysten som finnes:). Når det gjelder fremtidig materiellbruk har jeg ikke lest at nye operatører pålegges å leie materiell fra den nasjonale poolen. Vil tro kvalitetskravene i kontraktene vil kunne møtes med annet enn x-NSB materiell. Om jeg har oversett noe så kom igjen :H

mvh

Var derfor eg undret litt over hva SJ sine investeringer i materiell i Sverige har med denne saken å gjøre....

Vi får se hvem som vinner anbudet og hvilken prispolitikk de kommer til å ta. Materiell og rutetilbud er det vel Jernbanedirektoratet som bestemmer. Hvis de ikke har gått bort fra det også.

Fra før av skal de ha gått bort fra opplegget med Bruttokontrakt. Det er nå opp til tilbyder å gjette på hva de kan få av billettinntekter når de legger bud. Krav om overganger mv er også fjernet. Men, billetter skal visst enda gjelde på tvers av selskaper... Kongsberg - Oslo på Sj tog men NSB priser eller omvendt ... hihi..

Det er ikke SJ sin feil, men er redd for at det går litt over stokk og stein med denne konkuranseutsettingen..

Ståle Ualand
Ronny Maarud
20. March 2017, kl. 15:07
Arne Lie

mvh

Jeg har ikke satt meg inn i problemstillingen rundt materiell som kan brukes, men det er verdt å merke seg navn på personer som ansettes.
Fra før har SJ fått en bra mann fra Wideroe med på laget.
Vi får vel se hva dette ender opp med.
Når det gjelder materiell som skal kjøpes inn, så er det neppe noe man kan forvente å se på sporet allerede i 2018 / 2019. Med mindre man ikke satser på DSBs samling av brukt materiell. B)-

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 686 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Ståle Ualand
20. March 2017, kl. 15:08
Vi få se hva SJ måtte finne på dersom de vinner anbudet. Gjennomgående priser og korte overganger mot Stockholmstogene kunne vært gøy... Men det blir vel for nerder det også...

OG, ja eg har reist X2000 både Stavanger - Kristiansand og Kristiansand - Oslo.. Sistnenvte kjørte vi fra Egersund traktene midt på natta for å rekke morgenavgangen inn mot Oslo... Det måtte jo prøves...

Ståle Ualand

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn