Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Värmlandsbro eller Värmlands bro?
Lagt inn av Ove Tovås 

Ove Tovås
[SE] Värmlandsbro eller Värmlands bro?
14. July 2017, kl. 22:51
Värmlandsbro er et passe sted for litt fika. Det ser ut som navnet tidligere ble skrevet i to ord, Värmlands bro, ut i fra navnet på stasjonsbygningen.

Stasjonsbygningen er nå kafé og utsalg av lokalt produsert mat. Pølsene med koriander ble dagens middag.

I den nordre enden av stasjonen er det laget en ny plattform, men det ser ikke ut til at det stopper noen tog der.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Värmlands bro, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
OLYMPUS IMAGING CORP. , E-M1
32 mm  -  1/400 sec  -  f/8  -  ISO 400

Plassering i gallerierne:
Sverige > Baner og stasjoner > 52 - Kil - Göteborg C (Bergslagsbanan) > Värmlandsbro (Vdb)

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Värmlandsbro, linjen mot Kil, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
19 mm  -  1/1250 sec  -  f/8  -  ISO 400

Sverige > Baner og stasjoner > 52 - Kil - Göteborg C (Bergslagsbanan) > Värmlandsbro (Vdb)

Värmlandsbro, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
22 mm  -  1/500 sec  -  f/8  -  ISO 400

Värmlandsbro, cafe och saluhall, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
16 mm  -  1/640 sec  -  f/8  -  ISO 400

Värmlandsbro, cafe og matutsalg i det gamle venterommet, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
12 mm  -  1/20 sec  -  f/5.6  -  ISO 400

Ronny Maarud
Re: [SE] Värmlandsbro eller Värmlands bro?
15. July 2017, kl. 09:33
Moderne tiders skrivemåte sier : Värmlandsbro.
Grön Ko er ellers leverandör av varm mat til bistroene hos SJ. Grön Ko produserer vel mye av maten i det gamle Arla meieriet i Karlstad.
Om man studerer logotypen til Grön Ko nöye vil man oppdage at kua er utrustet med mannlig kjönnsorgan. Ikke lett å drive ekologisk da man ikke ser forskjell på han og hun. Det er muligens derfor svenskene innförte det intetsigende ord "Hen" !

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 816 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Bodo G. Meier
15. July 2017, kl. 09:39
Takk for bildene!

Dette ser jo utrolig spennende ut!
På websiden står det:
- Sedan november 2015 finns Grön Ko Färsk Färdigmat på 100 SJ-avgångar dagligen.

Värmlandsbro, cafe og matutsalg i det gamle venterommet, 13.7.2017

Fotograf:
Ove Tovås

EXIF-data:
12 mm  -  1/20 sec  -  f/5.6  -  ISO 400

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Lennart Gustafsson
15. July 2017, kl. 12:03
Ronny Maarud
Moderne tiders skrivemåte sier : Värmlandsbro.
Grön Ko er ellers leverandör av varm mat til bistroene hos SJ. Grön Ko produserer vel mye av maten i det gamle Arla meieriet i Karlstad.
Om man studerer logotypen til Grön Ko nöye vil man oppdage at kua er utrustet med mannlig kjönnsorgan. Ikke lett å drive ekologisk da man ikke ser forskjell på han og hun. Det er muligens derfor svenskene innförte det intetsigende ord "Hen" !

Under min uppväxttid på 50 och 60 talet när jag bodde i Värmlands Bro så stavade vi på detta viset. ::glis::
Kan även tillägga att kyrkan heter Bro kyrka.
/Lennart

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 15.07.2017 12:06 av Lennart Gustafsson.
Ronny Maarud
15. July 2017, kl. 16:34
Bro kyrka i Bro Socken ;-)

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 816 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Staffan Sävenfjord
15. July 2017, kl. 18:48
Det fanns miinst ett Bro till i Värmland. Kristinehamn hette nämligen Bro fram till 1642. Namnet Bro lever kvar i vissa sammanhang i Kristinehamn än i dag. Och på 1990-talet så kördes lokalbussarna i Kristinehamn under varumärket Bro Buss.
Jan Linde
15. July 2017, kl. 19:01
Postnummer infördes ju 1968 eller däromkring och innan var det väl viktigare att kunna särskilja olika Bro i olika landskap.
Jan Linde
15. July 2017, kl. 19:04
Jan Linde
Postnummer infördes ju 1968 eller däromkring och innan var det väl viktigare att kunna särskilja olika Bro i olika landskap.
Dvs med den mer distinkta Värmlands Bro
Staffan Sävenfjord
15. July 2017, kl. 19:18
Jan Linde
Jan Linde

Om orten hette Värmlands Bro trar jag risken var betydligt större att den i folkmun bara fick heta Bro i folkmun än vad det skulle varit om den hetat Värmlandsbro. Ungefär som att de flesta som bor i Upplands Väsby säger att de bor i Väsby.

Sedan var det ju så att två postanstalter inte fick ha samma namn, lite lite som järnvägsstationer fick det. Postnumren, som mycket riktigt infördes 1968, underlättade dock inte minst i sorteringen. Tidigare hände det ofta att Kiruna förväxlades med Kinna eller Avesta med Alvesta.
Joachim Eliasson
15. July 2017, kl. 19:29
Staffan Sävenfjord
Jan Linde
Jan Linde

Om orten hette Värmlands Bro trar jag risken var betydligt större att den i folkmun bara fick heta Bro i folkmun än vad det skulle varit om den hetat Värmlandsbro. Ungefär som att de flesta som bor i Upplands Väsby säger att de bor i Väsby.

Sedan var det ju så att två postanstalter inte fick ha samma namn, lite lite som järnvägsstationer fick det. Postnumren, som mycket riktigt infördes 1968, underlättade dock inte minst i sorteringen. Tidigare hände det ofta att Kiruna förväxlades med Kinna eller Avesta med Alvesta.

Jag vet inte hur mycket tjänstepost som skulle till Kiruna som jag fick ta hand om i Kinna och skriva adressen med textade bokstäver istället för med skrivstil.....

Med vänlig hälsning Joachim E

A.E.I.O.U.
Staffan Sävenfjord
15. July 2017, kl. 19:41
Joachim Eliasson

Jag vet inte hur mycket tjänstepost som skulle till Kiruna som jag fick ta hand om i Kinna och skriva adressen med textade bokstäver istället för med skrivstil.....

Jo, det var säkert stora mängder. Men skulle inte Kiruna skrivas "Kiruna C"? Jag antar vidare att det också blev en och annan förväxling med Skene och Skee, om inte annat så med hänsyn taget till att tjänsteposten oftast var adresserad med hemmagjorda förkortningar. Värst var väl Vg som kunde avse Varberg (Vb), Vargön (Vag), Vårgårda (Vgå) eller - någon gång - Vänersborg (det rätta alltså). Även Kra var en sådan där: var det Karlskrona (Ck), Kramfors (Kf) eller Kiruna (Kra) som avsågs?
Joachim Eliasson
16. July 2017, kl. 09:43
Staffan Sävenfjord
Joachim Eliasson

Jo, det var säkert stora mängder. Men skulle inte Kiruna skrivas "Kiruna C"? Jag antar vidare att det också blev en och annan förväxling med Skene och Skee, om inte annat så med hänsyn taget till att tjänsteposten oftast var adresserad med hemmagjorda förkortningar. Värst var väl Vg som kunde avse Varberg (Vb), Vargön (Vag), Vårgårda (Vgå) eller - någon gång - Vänersborg (det rätta alltså). Även Kra var en sådan där: var det Karlskrona (Ck), Kramfors (Kf) eller Kiruna (Kra) som avsågs?

Det var en person på maskinsidan i Nässjö (?) som alltid skrev med skrivstil. Man såg bara ett K i början sedan "böljor" inkluderat c:et i gemen storlek....

Så småningom lyckades jag spåra upp människan och förklara att han måste skriva tydligare. Han skickade många viktiga dokument, så en bättring kom till stånd.

mvh Joachim E

A.E.I.O.U.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn