Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Borås-Varberg et
Lagt inn av Sören Svensson 

Sören Svensson
[SE] Borås-Varberg et
17. July 2017, kl. 09:47
Jag tittade litet på daglig tidtabell blad 46 för veckan.
Det verkar som om det går sandtåg direkt Limmared-Borås-Varberg-Halmstad och tider enligt daglig tdt
Tåg 46056 Lme-Borås, 46057 Borås 2.00-Varberg ank 3.25.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 17.07.2017 10:17 av Geir Anders Langangen.
Joachim Eliasson
Re: [SE] Borås-Varberg et
17. July 2017, kl. 12:48
Sören Svensson
Jag tittade litet på daglig tidtabell blad 46 för veckan.
Det verkar som om det går sandtåg direkt Limmared-Borås-Varberg-Halmstad och tider enligt daglig tdt
Tåg 46056 Lme-Borås, 46057 Borås 2.00-Varberg ank 3.25.

Det har varit en massa käbbel om sandtåget den sista tiden. Det började med ändrade bevakningstider på HNJ, sedan urspårning, därefter påstods det att kontaktledningen mellan Borås och Almedal (GBJ) i vissa tunnlar var så låg att det tog i vagnarnas ovandel!? Jag vet att banan inte har normalprofil överallt, men att vagnar skulle ta i kontaktledningen låter märkligt.

Jag skulle tro att körningen på Viskadalsbanan beror på det senare. Det har också varit en hel del banarbeten på GBJ, Viskadalsbanan, HNJ och Västkustbanan som gjort att man tvingats till långa omvägar. Jag har även i min yrkesroll uppmanat representanter för berört järnvägsföretag att kontakta projektledaren på Trafikverket för dessa banor om att alltid hålla någon väg öppen nattetid så att man kan köra råvarorna till glashyttan.

mvh Joachim E ::glis::

A.E.I.O.U.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn