Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Her starter Karlsborgsbanan (Infratema)
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
[SE] Her starter Karlsborgsbanan (Infratema)
07. August 2017, kl. 22:30
Ingen tvil om hvor den starter ?
125 - Skövde - Karlsborg

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Km 313+175 i Skövde, 20.7.2007

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 10D
67 mm  -  1/100 sec  -  f/6.3  -  ISO 400

Plassering i gallerierne:
Sverige > Baner og stasjoner > 125 - Skövde - Karlsborg > Skövde

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 878 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 07.08.2017 22:37 av Ronny Maarud.

Bengt Hedberg
Minne från Karlsborgsbanan...
08. August 2017, kl. 07:32
Detta hände i början av 1970-talet.. jag vet inte exakt vilket år det var.

Jag och mina föräldrar var och hälsade på min farbror som arbetat vid banan (han var pensionerad) och bodde kvar i banvaktsstugan i Tibro
(har varit café senare) och som ligger straxt innan man kommer till Tibro Stn. från Skövde.

Det var söndag eftermiddag och vi skulle ta tåget från Tibro till Skövde och vidare med Stockholmståget till Katrineholm för vidare byte med tåg hit till Norrköping.

Tåget från Karlsborg var försenat och det blev lite oroligt om vi skulle hinna med tåget i Skövde.
Tåget anlände till Tibro och eftersom min både min far och min farbror kände lokföraren på X16/17 som körde tåget pratade de med honom.

Vi åkte iväg ganska snart och med "gasen i botten"....::glis::
Som tur är banan ganska rak mellan Tibro och Skövde och vi fick sitta framme hos föraren (en av de få gånger som jag har varit rädd att vi skulle spåra ur).

Hur fort det gick minns jag inte men som tur var fanns det ingen ATC....då hade vi inte hunnit med Stockholmståget.
Vi anlände till Skövde samtidigt som Stockholmståget anlände från "Blöteborg" och vi hann precis byta tåg. Resten av resan minns jag inget av.

Mvh. Bengt H
Tom-Inge Kjensli
Re: Minne från Karlsborgsbanan...
08. August 2017, kl. 08:21
Omtrent som Namsosbanen. Ikke nedlagt, men ikke trafikkert og vedlikeholdt. Blir offisielt lagt ned snart sier trafikkverket

Tom-Inge
Staffan Sävenfjord
08. August 2017, kl. 14:38
Var det verkligen X16/X17? Karlsborgsbanan var visserligen elektrifierad men på 1970-talet var det dieselmotorvagnar som normalt gick där i de tåg sm utgjordes av motorvagn. Alltså det borde varit en Y6 eller möjligen Y7. Det gick väl också något enstaka tåg med Hg och B6-vagnar, främst i samband med skolorna började respektive slutade.
Jan Linde
12. August 2017, kl. 22:50
Staffan Sävenfjord
Var det verkligen X16/X17? Karlsborgsbanan var visserligen elektrifierad men på 1970-talet var det dieselmotorvagnar som normalt gick där i de tåg sm utgjordes av motorvagn. Alltså det borde varit en Y6 eller möjligen Y7. Det gick väl också något enstaka tåg med Hg och B6-vagnar, främst i samband med skolorna började respektive slutade.
"Diesel under tråd Y6/Y7" förekom vad jag minns även Halmstad C - Helsingborg F och Växjö-Värnamo; det var väl en fråga om fordonstillgång, underhållsmöjligheter och merutnyttjande av fordon på icke elektrifierade linjer. I Hd-Hbf-fallet merutnyttjande av Hd-baserade motorvagnar som användes Halmstad C -Nässjö.
Staffan Sävenfjord
13. August 2017, kl. 09:33
Jan Linde
Staffan Sävenfjord
"Diesel under tråd Y6/Y7" förekom vad jag minns även Halmstad C - Helsingborg F och Växjö-Värnamo; det var väl en fråga om fordonstillgång, underhållsmöjligheter och merutnyttjande av fordon på icke elektrifierade linjer. I Hd-Hbf-fallet merutnyttjande av Hd-baserade motorvagnar som användes Halmstad C -Nässjö.

Även Y6/Y7 på linjerna runt Falköping (Falköping- Landeryd och Falköping-Skövde-Karlstad) använde sig av fordon stationerade i Halmstad. Rent teoretiskt borde man alltså kunnat åka Helsingborg F-Halmstad-Landeryd-Falköping-Skövde-Karlsborg i samma fordon även om det nog inte gick på samma dag.
Joachim Eliasson
14. August 2017, kl. 06:14
Staffan Sävenfjord

Håller med dig Staffan. Tror inte att några X16/X17 någonsin gått planenligt på Karlsborgsbanan.

1968 var elbussar placerade i Gävle (6 st) och Norrköping (21 st). 1973 var det i Gävle (16 st X16) och Växjö (9 st X17). Jag tror det bara är under den tiden som Norrköping hade elbussar som det hade varit möjligt att dessa gått på Karlsborgsbanan.

mvh Joachim E ::glis::

A.E.I.O.U.
Staffan Sävenfjord
14. August 2017, kl. 09:10
Joachim Eliasson
Staffan Sävenfjord

Håller med dig Staffan. Tror inte att några X16/X17 någonsin gått planenligt på Karlsborgsbanan.

1968 var elbussar placerade i Gävle (6 st) och Norrköping (21 st). 1973 var det i Gävle (16 st X16) och Växjö (9 st X17). Jag tror det bara är under den tiden som Norrköping hade elbussar som det hade varit möjligt att dessa gått på Karlsborgsbanan.

Ja, de i Växjö gick ju också Borås-Herrljunga men närmare Skövde än så tror jag aldrig de kom.
Jan Linde
14. August 2017, kl. 22:37
Staffan Sävenfjord
Joachim Eliasson
Staffan Sävenfjord

Ja, de i Växjö gick ju också Borås-Herrljunga men närmare Skövde än så tror jag aldrig de kom.
Måste säga imponerande kunskaper Staffan o Joachim! Det jag syftade på beträffande Y6/Y7 Vö-V är relaterat till ca 1980 och betr. Av-Vö endast "ett halvt lokaltågspar" M-F (kanske fler L,S) för återgången från Vö utgjordes av tjt som låg väldigt illa i grafen bland Gt och Rst. X17 har jag dålig koll på - befann mig inte i området då men jag gissar att de försvann ca 1979, rätta mig om jag har fel.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn