Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Jernbanemagasinet: bimodale Flirttog kommer
Lagt inn av Arne Lie 

Arne Lie
Jernbanemagasinet: bimodale Flirttog kommer
22. September 2017, kl. 22:47
Det har gått lang tid siden vi her i postvogna beskrev Stadlers nye bimodalekonsept for Flirt. Siden har det vært stille og mange har tenkt at det ikke lenger var aktuelt. I en artikkel i Jernbanemagasinet beskriver Jernbanedirektoratet hva som er på gang.

[jernbanemagasinet.no]

-----------------------

mvh

Arne L
Bodo G. Meier
Re: Jernbanemagasinet: bimodale Flirttog kommer
23. September 2017, kl. 11:25
Arne Lie
[jernbanemagasinet.no]

- "Siden Norske tog AS har en løpende opsjon på togtypen, kan det trolig være mulig å få de første bimodale flirtene levert i 2020."

Rekk opp hånda den som tror på det. ;-))

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Tom-Inge Kjensli
23. September 2017, kl. 12:13
Mulig ja. Realistisk at det skjer? Nja. Tror det utgår. Venter til Trønderbanen er elektrifisert og henter inn priser på nye lok til nordlandsbanen

Tom-Inge
Ole P. Ingebrigtsen
25. September 2017, kl. 06:32
All den tid Trønderbanen skal være ferdig elektrifisert i 2021 er det vel ikke så usannsynlig med nettopp 2020

Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende (kanskje litt sjarm også, men veldig mye av den forsvinner når praten fjernes).
Tor Erik Reistad
30. September 2017, kl. 16:28
Tom-Inge Kjensli
30. September 2017, kl. 18:51
Men hva er ytelsen på diesel

Tom-Inge
Erik Skjelvik
30. September 2017, kl. 19:18
Har sett slike power packs på 2 ggr 400 kw. Men tror at det kan finnes 4 motors også.....

Mvh Erik

Bodo G. Meier
30. September 2017, kl. 22:07
De 3-vogn-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift.

FLIRT bimodal low-floor multiple-unit

Dette høres temmelig svag ut sammenlignet med 2600 kW ved elektrisk framdrift.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 01.10.2017 18:08 av Bodo G. Meier.
Erik Skjelvik
30. September 2017, kl. 22:35
Mener jeg har lest et sted at power pack modulen skulle ha 4 motorer. Men vi får se.

Mvh Erik

Ole Bendik Kvisberg
01. October 2017, kl. 09:34
Bodo G. Meier
De 3-vog-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift.

Dagens Flirt, med fem vogner, har opptil 4500 kW, men så mye trengs ikke i lavere hastigheter.
Bodo G. Meier
01. October 2017, kl. 13:41
Ole Bendik Kvisberg
Bodo G. Meier
De 3-vog-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift.

Dagens Flirt, med fem vogner, har opptil 4500 kW, men så mye trengs ikke i lavere hastigheter.

Men Hell - Storlien og Rørosbanen har sine kraftige stigninger. Det var det jeg tenkte.

Hilsen,
Bodo
---
Ole Bendik Kvisberg
01. October 2017, kl. 13:46
Bodo G. Meier
Ole Bendik Kvisberg
Bodo G. Meier
De 3-vogn-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift.

Men Hell - Storlien og Rørosbanen har sine kraftige stigninger. Det var det jeg tenkte.

Ja, det hadde jo vært stas om vi fikk noe som dro hakket bedre enn dagens 92-sett :-)

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 01.10.2017 18:10 av Bodo G. Meier.
Martin Øksnevad
01. October 2017, kl. 17:12
Ole Bendik Kvisberg
Bodo G. Meier
Ole Bendik Kvisberg
Bodo G. Meier

Ja, det hadde jo vært stas om vi fikk noe som dro hakket bedre enn dagens 92-sett :-)

Hvis et 92 sett er 97 tonn og har 714kW, så vil et Flirt sett på 206 tonn trenge 1516kW for å ha samme hk/tonn ytelse.
Hvis et 93 sett er 62 tonn og har 596kW, så vil et Flirt sett på 206 tonn trenge 1980kW for å ha samme hk/tonn ytelse.

"De 3-vogn-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift". Disse settene har 2 dieselmotorer
og har plass til 2 ekstra dieselmotorer hvis nødvendig. Litt rart at det bare er 700kW med 2 dieselmotorer, det burde
ha vært 1200-1400kW minus det som går til klimaanlegg og annet forbruk.

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 01.10.2017 18:11 av Bodo G. Meier.
Ole Bendik Kvisberg
01. October 2017, kl. 18:27
Martin Øksnevad
Ole Bendik Kvisberg

Hvis et 92 sett er 97 tonn og har 714kW, så vil et Flirt sett på 206 tonn trenge 1516kW for å ha samme hk/tonn ytelse.
Hvis et 93 sett er 62 tonn og har 596kW, så vil et Flirt sett på 206 tonn trenge 1980kW for å ha samme hk/tonn ytelse.

"De 3-vogn-bimodale Flirt for Valle d'Aosta yter 700 kW ved diesel-elektrisk framdrift". Disse settene har 2 dieselmotorer
og har plass til 2 ekstra dieselmotorer hvis nødvendig. Litt rart at det bare er 700kW med 2 dieselmotorer, det burde
ha vært 1200-1400kW minus det som går til klimaanlegg og annet forbruk.

Det spørs litt hvordan man regner også ser jeg for meg. 714kW og 596kW er ytelsen til dieselmotorene, så taper man en god del til henholdsvis produksjon og regulering av strøm for type 92 og mekanisk drift gjennom automatkasse og drivverk på type 93. Forhåpentligvis er moderne generatorer og kraftelektronikk for motorstyring noe mer effektivt?

Veier 3 vogns Flirt 206 tonn?
Tom-Inge Kjensli
01. October 2017, kl. 19:39
Hmm. Dette lukter nødløsning.. Tror et moderne fulldiesel-sett er bedre..

Tom-Inge
Ronny Maarud
01. October 2017, kl. 19:58
Jeg lurte på hvor lenge det ville gå för noen formidlet den tanken.
:-D
I Hallsberg (et mindre knutepunkt midt i Sverige sier man ) Det GÅR INTE, ååå går det, sååå går det inge bra !

Tom-Inge Kjensli
01. October 2017, kl. 20:07
Ronny Maarud
Jeg lurte på hvor lenge det ville gå för noen formidlet den tanken.
:-D
I Hallsberg (et mindre knutepunkt midt i Sverige sier man ) Det GÅR INTE, ååå går det, sååå går det inge bra !

Hvem som helst kan rette på min logiske bondesans da..

Tom-Inge
Tor Erik Reistad
01. October 2017, kl. 20:15
Martin Øksnevad
Forslaget i følge presentasjonen fra 2015 var 4 motorer på 480kW hver, tilsammen 1920kW.
I illustrasjonen brukt i Østlendingen som Jernbanedirektoratet har laget, består toget av 4 vogner og bare jacobsboggier.
Jeg tipper at dersom det blir endelig konfigurasjon, vil det være ca 87m langt og ca 160t tungt.
Ronny Maarud
01. October 2017, kl. 20:23
Min også.
Og jeg beklager, men jeg har ikke tro på denne versjonen på baner som f.eks Meråkerbanen.

Erik Skjelvik
01. October 2017, kl. 22:55
Hvordan da? med 1900 kw som firevogners med motormodul bør det være nok. Elektrisk blir vel effekt 3000kw da det blir 2 boggier med driving mot 3 som dagens Flirt. Med så mye kjøring på elektrisk som det på sikt blir der oppe bør en slik være et godt kompromiss.

Mvh Erik

Ronny Maarud
01. October 2017, kl. 23:25
Erik Skjelvik
Hvordan da? med 1900 kw som firevogners med motormodul bør det være nok. Elektrisk blir vel effekt 3000kw da det blir 2 boggier med driving mot 3 som dagens Flirt. Med så mye kjøring på elektrisk som det på sikt blir der oppe bør en slik være et godt kompromiss.

Må så være, men ikke engang en Tesla går ubegrenset antall kilometer i motbakker.
Og husk en liten bagatell Erik, det er i motbakke det går oppover. :-D

Tom-Inge Kjensli
01. October 2017, kl. 23:35
Erik Skjelvik

Blir jo 5 vogner med modulen.. På litt bratte bakker blir det nok tungt.. Der oppe skal jo kun de gå til det blir elektrifisert.. Kjøp inn dieselsett og la Rørosbanen og Raumabanen arve noe skikkelig.

Tom-Inge
Erik Skjelvik
02. October 2017, kl. 14:37
Men det er jo ikke batteridrevet Flirt det er snakk om, det blir en sak med 4 fulle vogner og ca 6 meter dieselmotormodul og fullverdig elektrisk drift i tillegg.

En full Flirt veier 206,2 tonn, vi tar bort vognen i midten(- 3 aksler a 20 t) = ca 175 t + motormodul ca 20-30 t totalvekt da kanskje 195 tonn?

195 tonn på 1920 kw dieselelektrisk

Dette er faktisk mer enn et 72 sett som har vekt på 202,1 tonn på bare 1492 kw.

Mvh Erik

Ronny Maarud
02. October 2017, kl. 15:28
Jeg har ikke uttalt meg om batterikapasitet på Flirt togsett, jeg har kun sagt at en Tesla ikke går hvor lenge som helst i motbakker. Jeg har vel med det egentlig kun sagt at det er i motbakker det går oppover, og at jeg ikke har troen på denne bimodale løsningen på Meråkerbanen.
Det er vel det jeg har sagt.
Jeg tar ikke stilling til type bi - eller ikke bi, og definitivt ikke det modale.

Arne Lie
02. October 2017, kl. 15:38
Motormodulen kan ha flere konfigurasjoner av dieselmotorer avhengig av behov. Såvidt jeg har lest kan det settes inn adskillig grovere maskiner enn de 4 det har vært snakk om til nå. Synes også befolkningen fortjener mer tog- enn trikkelignende materiell. Flirt versus Bm93 i fremtiden synes å være et stort fremskritt komfortmessig. 92 synes jeg er komfortable men trege...

Arne L

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 02.10.2017 15:39 av Arne Lie.
Ken Alexander Bruheim
03. October 2017, kl. 17:28
Hell-Storlien er ikke relevant problemstilling siden den får klessnor snart.
Tom-Inge Kjensli
07. October 2017, kl. 14:11
Og det sees på nye diesellok til Nordlandsbanen..

[jernbanemagasinet.no]

Tom-Inge
Ronny Maarud
12. October 2017, kl. 14:33
Man bör vel nå muligens undersöke kapasiteten på batterier i alle fall.
Noen tråd på Meråkerbanen ser det ikke ut til at det finnes penger til.

Erik Skjelvik
12. October 2017, kl. 20:40
Er ikke batteridrift på Flirten så langt jeg har lest

Mvh Erik

Bjørn Vermo
12. October 2017, kl. 21:47
Erik Skjelvik
Er ikke batteridrift på Flirten så langt jeg har lest

Det går fort fremover med batteriteknologien, så hybridløsninger kan nok snart bli attraktive. Da kan man få raskere aksellerasjoner uten å overbelaste hverken dieselaggeregat eller kontaktledning. Dersom man så klarer å få ned vognvekten med moderne materialbruk, kan det bli riktig interessant.

Bjørn

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn