Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[NO] [IT] Condotte i problemer igjen
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
[NO] [IT] Condotte i problemer igjen
11. January 2018, kl. 09:48
Knut Andvord
Re: [NO] [IT] Condotte i problemer igjen
11. January 2018, kl. 10:03
Begynner vel å bli nofmalen dette her. At utenlandske selskap som får jobber i Norge sliter med økonomien

Knut Andvord
3920 GO poeng
Hobby fotograf og amatørvideoskaper.
Buss, båt og tog.
Nikon D750 og Sony HDR-PJ580 og HDR-PJ810
Sven Pran
Problemer på Follobanen?
11. January 2018, kl. 21:59
Østlandets Blad har en skremmende artikkel i dag, men jeg har ikke sett noe om dette i andre fora og undres hva som egentlig foregår?
Poul Henning Hansen
Re: [NO] [IT] Condotte i problemer igjen
12. January 2018, kl. 08:47
Og også problemer i Danmark med ny Storestrømsbro: Italiensk konsordium vakler

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
Ronny Maarud
Re: [NO] [IT] [NO] Flere underentreprenører har stanset arbeidet på Follobanen – får ikke betalt
12. January 2018, kl. 08:53
Ståle Ualand
Re: [NO] [IT] [NO] Flere underentreprenører har stanset arbeidet på Follobanen – får ikke betalt
12. January 2018, kl. 11:02
Eg registrerer på nettet at det hagler med kritikk mot utenlandske entreprenører.

Så lenge de følger spillereglene i norsk arbeidsliv mm så må de vel være like velkomne som alle andre.

Bane Nor publiserte i går en artikkel der man skriver at man er strålende fornøyd med arbeidet som er levert av Condotte. Men selvfølgelig så følger de nøye med og opp hva som skjer.

Etter hva som er sagt og skrevet før, så er det ikke Follobanen som er problemet. Men uteblitt betaling på andre større kontrakter i verden. Dette holder på å velte hele konsernet.

Det samme med Alpine Bau. Det gikk ok i Norge, men konsernet røk.

Vi får ha den tiltro til Bane NOR og andre at man vurderer realismen i et anbud før det godtas. Hvis man ser at et selskap vil gå dukken ved å inngå en kontrakt, er det ikke noen vits.

Ståle Ualand
Jernbanet.netGO=150 poeng
Ronny Maarud
12. January 2018, kl. 11:35
Jeg for min del registrerer ikke noe som helst annet på nettet enn det som dukket opp som en nyhet i går, hvor Svens Pran spør: Problemer på Follobanen?
Min replikk til Pran, er som følger: Dette er ikke noe nytt, vi har hatt en tråd om dette tidligere, minst en gang.

Det som er nyheten denne gang er at BaneNor er på tur til Italia, eller har vært der allerede, for å drøfte problemene, og at den finansielle situasjonen har blitt dårligere i dag, enn hva den var forrige gang mediene skrev om dette.
Det er saken slik jeg ser den.
Hva andre mener om entreprenører fra det store utland, det er meg revnende likegyldig.

Sven Pran
12. January 2018, kl. 13:53
Jeg ante ingenting om forbindelsen mellom Condotte og Follobanen før jeg leste notisen i Østlandets Blad.
Men det var jo oppklarende (men absolutt ikke beroligende) å få vite at vi risikerer å bli dratt med i et internasjonalt dragsug av konkurs(er)?
Ståle Ualand
12. January 2018, kl. 14:40
e24 melder nå at Condotte for 4 dager siden søkte konkursbeskyttelse hos domstolene i Roma.

Dersom denne blir godkjent vil de ha 120 dager på seg til å forhandle med banker.

Konsekvens av en beskyttelse vil være at leverandører vil få oppgjør for arbeider som utføres etter denne dato. Mens oppgjør for arbeider utført før denne dato evt vil komme som resultat av forhandlingene...

Vi får håpe at det går bra. Både for selskapets og jernbanens beste!

Ståle Ualand
Tom-Inge Kjensli
12. January 2018, kl. 16:01
Ståle Ualand
e24 melder nå at Condotte for 4 dager siden søkte konkursbeskyttelse hos domstolene i Roma.

Dersom denne blir godkjent vil de ha 120 dager på seg til å forhandle med banker.

Konsekvens av en beskyttelse vil være at leverandører vil få oppgjør for arbeider som utføres etter denne dato. Mens oppgjør for arbeider utført før denne dato evt vil komme som resultat av forhandlingene...

Er nok noen klausuler banenor har lagt inn som gjør at dem kan holde tilbake penger og betale leverandører

Tom-Inge
Ståle Ualand
12. January 2018, kl. 18:05
Tom-Inge Kjensli
Ståle Ualand

Er nok noen klausuler banenor har lagt inn som gjør at dem kan holde tilbake penger og betale leverandører

ifølge e24.no så er det den italienske domstolen som håndterer dette. Hvis det blir aktuelt.

Ståle Ualand

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn