Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Fra gårdagens övelse - oppdatert av sur gammal gubbe
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
[SE] Fra gårdagens övelse - oppdatert av sur gammal gubbe
13. February 2018, kl. 08:49
Bildet tatt i går ettermiddag da kaoset som følge av en brann i en el.sentral i Göteborg hadde fått pågå en liten time.
Bildet ble kun en spontan eksponering, hverken mer eller mindre og viser derfor ikke mer enn siden på en sporvogn.
Det jeg burde tatt bilder av, det var motivet med 1000 reisende som ventet på at tog skulle avgå.

Det jeg dog fikk langt oppe i halsen er den dårlige informasjonen Västtrafik - SJ som leverandør av en transporttjeneste, og som Trafikverket som leverandør av en informasjonstjeneste leverte, eller rettere sagt IKKE leverte.
Det var interessant å oppleve en avviksituasjon i sivil, og jeg må jo si at leveransen er langt under hva man som kunde kan forvente seg av flere tjenesteytere i en viktig service og samfunns service.
At man ikke er Spåmann eller Spåkvinne å kan se inn i framtiden for å gi en beskjed om når trafikken går som normalt igjen, den kjøper jeg uten videre. Men å same 20 personer på Göteborg C i gule vester for å opplyse om at om man vil reise med tog, ja da må man ta seg til Gamlestaden.
Helt OK, dersom du vet hvor Gamlestaden er, hvordan du kommer deg dit på smarteste måte, hvor finner du en sporvogn som kan ta deg fram ?
Essensiell informasjon som spesielt den uvante reisende er helt avhengig av.
Av 20 Gule Vester fra Västtrafik burde i anstendighetens navn en eller to av disse bli sendt ut til Gamlestaden for å vise deg veien til rett plattform.
Hva skjer i stedet ?
Jo Gärda, den automatiske kvinnestemmen roper ustanselig ut noe om at det er togstopp, skiltsystemet endres litt hit og dit, mens vi står der i en form for spontant reiselotteri i blåst og horisontalt regn, mens vi alle kan se at lengst nede på plattformen står det en god og varm motorvogn som er låst og lukket.

Om dette er normalen av opplevelser for reisende som har valgt å reise kollektivt når noe oppstår i systemet, da forstår jeg i dag enda mer av frustrasjonen. Det er helt enkelt ikke på denne måte man bedriver en servicevirksomhet.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Gamlestaden hållplats , 12.2.2018

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
samsung, SM-G390F
3.7 mm  -  1/33 sec  -  f/1.9  -  ISO 50

Plassering i gallerierne:
Sverige > Lettbaner - Sporvognslinjer > Angeredsbanan - Göteborg > Gamlestadstorget

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 998 poeng
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 13.02.2018 09:06 av Ronny Maarud.

Bodo G. Meier
Re: [SE] Fra gårdagens övelse - oppdatert av sur gammal gubbe
13. February 2018, kl. 10:32
Nå leverte du en meget bra beskrivelse av elendet som ofte oppstår i kollektivtrafikken.::24::

Når jeg betrakter situasjonen ved Gamlestaden på Google Maps forstår jeg at det er viktig med folk som veileder de reisende mot den rette plattformen.
Må man bruke en heiss eller gå gjennom en undergang? Jernbaneperrongene ligger nok alle på gatenivå+1...?

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Ronny Maarud
13. February 2018, kl. 11:17
Bodo G. Meier
Nå leverte du en meget bra beskrivelse av elendet som ofte oppstår i kollektivtrafikken.::24::

Når jeg betrakter situasjonen ved Gamlestaden på Google Maps forstår jeg at det er viktig med folk som veileder de reisende mot den rette plattformen.
Må man bruke en heiss eller gå gjennom en undergang? Jernbaneperrongene ligger nok alle på gatenivå+1...?

Akkurat nå er det en provisorisk overgang fra sporvognholdeplassen og til jernbanens spor INN mot Göteborg, ellers er det trapper og eller heis som gjelder. Det verste er at det ikke finnes noen som helst beskyttelse mot vær og vind.
Du ser provisoriet foran sporvognen.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Gamlestaden hållplats , 12.2.2018

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
samsung, SM-G390F
3.7 mm  -  1/33 sec  -  f/1.9  -  ISO 50

Plassering i gallerierne:
Sverige > Lettbaner - Sporvognslinjer > Angeredsbanan - Göteborg > Gamlestadstorget

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 13.02.2018 11:19 av Ronny Maarud.
Bjørn Vermo
13. February 2018, kl. 20:17
Bodo G. Meier

En glimrende beskrivelse av hva som skjer når man ikke har arbeidet seriøst med kvalitetssikring. Dersom man ikke avholder øvelser der man tester rutiner for å håndtere uventet hendelse, vet ikke personalet hva det er nødvendig å gjøre. Da finner man også ut hvor mye det kan koste å spare litt penger på manglende redundans og reserveløsninger. Det burde for eksempel være obligatorisk å summere opp verdien av tapt arbeidstid og skattetapet for stat og kommune.

Bjørn
Ronny Maarud
15. February 2018, kl. 16:27
Bjørn Vermo
Bodo G. Meier

En glimrende beskrivelse av hva som skjer når man ikke har arbeidet seriøst med kvalitetssikring. Dersom man ikke avholder øvelser der man tester rutiner for å håndtere uventet hendelse, vet ikke personalet hva det er nødvendig å gjøre. Da finner man også ut hvor mye det kan koste å spare litt penger på manglende redundans og reserveløsninger. Det burde for eksempel være obligatorisk å summere opp verdien av tapt arbeidstid og skattetapet for stat og kommune.

Det er pinlig å være en del av brikkene i sjakkspillet, som ingen virker å ha det overgripende ansvaret for.
Man sier jo at man ikke skal ta med seg jobben hjem, men det er lettere sagt enn gjort.

Bruker av og til buss hjemmefra og ned til stasjonen, mest når været byr meg imot å gå i.
Busslinjene her i Trollhättan sies å være synkronisert med togtrafikken, slik at bussen mater til togene, og togene mater til bussene. Det fungerer gørfint det, dersom man var like opptatt av å holde tidtabellen begge veier. 9 av 10 ganger er bussen som mater til togene forsinket. Det fører da til at du enten må springe med tunga langt nede på halsen for å rekke toget, men de aller fleste ganger ser du kun sporet etter toget er avgått.
Motsatt vei, dersom toget er 6 minutter forsinket så er bussenes avgangstid passert med 2 minutter.
Venter bussen, å nei ! ?
Jeg har store misstanker om at det er en utvidet røykepause ved endeholdeplassen som gjør at bussen er sein inn mot byen, jeg holder en knapp på at det er redselen for å gå glipp av en røykepause på endestasjonen som gjør at bussen avgår i rett tid, ut av sentrum.

Johnny Hvitmyren
15. February 2018, kl. 18:48
Det er jo ikke uten grunn at det stadig kommer forslag på flere fridager til oss ikkerøkere!!!
Mh Johnny Hvitmyren.
Ronny Maarud
15. February 2018, kl. 19:06
Jan Linde
16. February 2018, kl. 16:19
För att hänga på den "själv-åldersdiskriminerande" rubrikdelen "sur gammal gubbe" kan man säga "det var bättre förr" med inte så förbannat många aktörer. Den erfarenhet jag har av länstrafikbolag är att dessa i praktiken saknar förmåga att se saker ur ett KUNDPERSPEKTIV men är mycket stöddiga i sin reklam. (Some people are so far behind in a race that they ACTUALLY BELIEVE THEY ARE LEADING...)

Beträffande "sur gammal gubbe"; kan man lämna över den rubriceringen till "de yngre" som sköter det bättre... (och därmed gör jag mig själv skyldig till något slags åldersdiskriminering ::glis:: dvs att självupplevt gamla människor inte skulle kunna åldersdiskriminera sig själva!) Järda nämndes (tror de stavar det med J faktiskt) och Järda är ju erfarenhetsmässigt bara en pain in the ass vid dessa event.

Tröstande ord angående ålder mm: Ordspråk: "Man är aldrig äldre än man känner sig" (Mitt tillägg dock... "men oftast dock väsentligt äldre lik förbannat"...) Sett i en radiohytt i form av en tavla: "Old Sailors Never Die - They Only Get A Little Dingy"

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 16.02.2018 16:49 av Jan Linde.
Ronny Maarud
16. February 2018, kl. 18:45
Järda staves ganske sikkert med J som i ärda ::glis::
Har vondt for å forstå at ingen tar motet til seg å stenger av damen når det er større event ute langs banene.

Bodo G. Meier
16. February 2018, kl. 19:29
Hun kommer säkert från Östtyskland och heter Gerda. En sånn dam går det inte bara att stänga av. ;-P

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn