Jernbane.net

Avansert
Støtt oss
Verdifulle bidrag til debatten !
Ronny Maarud
09. November 2018, kl. 08:34
Allan Støvring-Nielsen
God aften Som flere har påpeget, så går udviklingen på de store platforme i retning mod begrænsninger på den gratis lagerplads. Jeg er spændt på, hvornår vi evt. ser noget lignende for youtube, som virkelig er belastet af de enorme mængder, der uploades.
Vi ser jo dette helt tydelig i vårt daglige liv at bruken av Internettet forandres. Det går mer og mer mot betalings løsninger både i aviser og sider som tidligere har bydd på gratis lagringsplass. De store mediehus i hele Norden tar seg nå godt betalt for tilgang til det man tidligere fikk gratis.
I lokalavisen Glomdalen, som jeg av og til leser, har jeg registrert at man nå må betale for å lese dødsannonser.

Hvorfor det er blitt slik henger jo helt klart sammen med at man selger for lite annonser og papiraviser. Jeg tror også at annonseringen på de virkelige store Internett plattformer gir for lite avkastning til eieren, derfor kommer flere og flere gratistjenester til å ende opp som betalingstjenester.
Dette er bare et spørsmål om tid.

Siden Jernbane.Net har hatt et prinsipp om at vi IKKE skal ta betalt av brukerne for å ha tilgang til hele nettstedet, har vi for å begrense datatrafikken på vår server valgt å ha begrenset tilgang for den som ikke ønsker å la seg registrere.
Vi har også tatt bort muligheten til Hot Links.
Prinsippet har vært at den som gir oss noe, den skal også få noe.
Som det skrives annet sted i denne tråden er det i dag ikke selve lagringsplassen som er den store kostnaden, men datatrafikken.

Vi har aldri krevd at en bruker skal donere midler til driften, men vi har vært takknemlige for alle små og større donasjoner vi har fått. Vi har pr. dato en reklame som gir oss en returprovisjon fra hotellet du sover på, når du er ute på reise.
Den reklamen er vår eneste faste kilde til økonomisk dekning, men den gir INTET dersom den ikke blir brukt.
Økonomisk er det pr. dato ingen store problemer, men det har i perioder vært nødvendig å legge til midler for å holde liv i sidene. Det som virkelig savnes er at økonomien er så god at Jernbane.Net kunne bruke noen kroner årlig for at våre administratorer kan treffes IRL en gang i året eller hvert annet år.
Der er vi dessverre ikke, og det er synd da den geografiske spredningen på administratorene gjør at slike sosiale tiltak blir kostnadskrevende.

Jeg sier ikke at dette med begrenset reklame pånettsedet kommer til å forbli tilstanden for evig og alltid på Jernbane.Net. Det kan tenkes at det tilkommer mer reklame, men noen fast årsavgift eller avgift pr byte vil ikke bli innført dersom det ikke er tvingende nødvendig.

Det er som alle vet vanskelig å spå, særlig om framtiden, derfor denne reservasjonen.

Våre prinsipper innebærer dog at vi har ønsket en motytelse fra den som bruker nettstedet. Den motytelsen er intet annet enn at man retter seg inn i leddet, når en administrator påpeker at man kanskje skal moderere seg litt, i antall og type bilder man velger å laste opp.
Jeg synes ikke det er for mye å be om.

Allan Støvring-Nielsen
Jeg kan jo kun tale for mig selv men jeg ser de to muligheder, at man laver en posthylla til fotografier, som ophavsmanden har gjort noget særligt ud af billedet og med et max. på 2-5 daglige oplastninger. Personligt ville jeg kun oplaste et af gangen, ellers konkurrerer man jo også med sig selv! ;o) Dette kunne vi jo som arbejdstitel kalde "stjernehylla" :o) En sådan løsning, ville betyde, at jeg med fornøjelse ville bedømme og kommentere på mange billeder. Noget jeg ikke får gjort i dag, fordi man skal bladre igennem så mange "dokumentations" eller rejsebeskrivelser!
Vi skal ikke stikke under en stol at det pr. idag hersker stor uenighet om dagens Posthylle internt blant administratorene.

Slik Posthylla har fungert i snart 15 år har den blitt mer og mer uaktuell. Posthylla kom til ene og alene fordi vi dengang gjorde alt arbeid på nettstedet manuelt. Vi kodet sider i html fortløpende etterhvert som det tilkom bilder på nettstedet.
Fordi vi ikke hadde kapasitet til å sortere inn bildene i gallerier fortløpende måtte vi finne en løsning slik at bildene var synlige for alle mens vi ventet på at vi fikk plassert bildene.

I dag har vi som alle vet kommet et stykke på veien i å automatisere sorteringen.
Det er gjort ved at vi innførte selvsorteringen som var første steg på veien, stjernene var også en ønsket funksjon å få på plass, både fordi den var tenkt å hjelpe oss i den endelige sorteringen, men også for at vi ville forsøke å inspirere fotografene.
Tanken var først og fremst: Ingen stjerner, ingen plass i galleriet.
Vi ville at alle brukere aktivt skulle gjøre valgene for oss, slik at vi kunne utnytte tekniske muligheter som finnes.

Dette så vi ganske fort var en overdreven forhåpning når vi fulgte med på stemmegivningen.
Vi fikk jo det vi kan kalle NOHAB syndromet, og kompis syndromet.
Alle slike "smarte" tiltak fra brukerne har jo satt oss i den situasjonen at vi har vært tvungen til å bygge murer, i steder for å fokusere på å skape en bra teknisk ramme rundt hele nettstedet.

Allan Støvring-Nielsen
Hvis Postvogna så beslutter at man fortsat vil stille ubegrænset lagerplads til rådighed kunne man jo så lave en "dokumentationshylla" til dokumentationer, rejsebeskrivelser. Man kunne eventuelt supplere med en "historisk hylla", til billeder, der var scannet fra negativ eller dias. I det historiske forum kunne et bedømmelsessystem også være relevant, men det historiske kunne vel reelt også rummes i "stjernehylla".
Du legger fram tre gode forslag her Allen, alle vel verdt å tenke gjennom. Det hadde vært hyggelig om våre mest aktive fotografer kunne ta seg tid til å lese gjennom hva du skriver, for så å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man selv kunne tenke seg at bilder skal vises i framtiden. Når man har tenk gjennom saken, så vil jeg nok oppfordre til å legge fram sine syn, uten at man går i skyttergravene.

Utgangspunktet for tankespinnet bør dog være at Posthylla i dagens mening er parkert på et sidespor langt borte fra dagens standard.

Vi har i flere år hatt en dansk teknisk begavet person som samen med en tilsvarende norsk datamekaniker har løst de fleste tekniske problemer som vi har opplevde. Begge disse er opptatt av å skape funksjoner som gjør nettstedet og administrasjonen av dette enkelt både for administratorer, men ikke minst for brukeren

Allan Støvring-Nielsen
Jeg ved ikke hvilken løsning der vil være mest skånsom for de flittige moderatorer/webmaster, men det er da nogle overvejelser man kan gøre. mvh, Allan
Den mest skånsomme løsning for admins er at det ikke lastes opp bilder overhode, men dette er jo ingen ønsket utvikling.

Til slutt, takk for forslagene og synspunktene Allan.
Verdifulle bidrag til debatten som jeg kommer til å ta med meg videre.

Hilsen Ronny.

“Nobody can guarantee a company or a concept eternal life, but no one can accuse me of not having tried to.”
["Ingvar Kamprad, 1926-2018, founder of IKEA."]

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube
trainspottingbyronny
Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner??????
Erik Skjelvik (544)
06. November 2018, kl. 18:25
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner??????
Johnny Hvitmyren (98)
06. November 2018, kl. 19:21
Aksel Lister (92)
06. November 2018, kl. 19:37
Ronny Maarud (91)
07. November 2018, kl. 15:31
Allan Støvring-Nielsen (103)
07. November 2018, kl. 21:41
Knut Andvord (84)
07. November 2018, kl. 22:18
Allan Støvring-Nielsen (100)
07. November 2018, kl. 22:34
Ronny Maarud (79)
07. November 2018, kl. 22:44
Allan Støvring-Nielsen (88)
07. November 2018, kl. 23:36
Bjørn Vermo (106)
08. November 2018, kl. 04:39
Christoph Aders (77)
08. November 2018, kl. 12:01
Ronny Maarud (71)
08. November 2018, kl. 12:19
Christoph Aders (75)
08. November 2018, kl. 13:52
Ronny Maarud (63)
08. November 2018, kl. 13:59
Tore Wahl (80)
08. November 2018, kl. 14:12
Knut Andvord (72)
07. November 2018, kl. 23:13
Christoph Aders (88)
06. November 2018, kl. 19:51
Johnny Hvitmyren (92)
06. November 2018, kl. 19:56
Christoph Aders (86)
06. November 2018, kl. 20:07
Erik Skjelvik (89)
06. November 2018, kl. 21:23
Arne Lie (94)
07. November 2018, kl. 09:04
Ronny Maarud (96)
07. November 2018, kl. 11:08
Kompisen stemmer på bildene mine.
Ronny Maarud (214)
07. November 2018, kl. 14:12
Re: Kompisen stemmer på bildene mine.
Arne Lie (83)
07. November 2018, kl. 14:58
Ronny Maarud (72)
07. November 2018, kl. 15:08
Tom-Inge Kjensli (81)
07. November 2018, kl. 16:10
Ronny Maarud (65)
07. November 2018, kl. 16:22
Tom-Inge Kjensli (72)
07. November 2018, kl. 16:29
Ronny Maarud (78)
07. November 2018, kl. 16:41
Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider
Ronny Maarud (102)
08. November 2018, kl. 19:02
Re: Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider
Bjørn Vermo (89)
08. November 2018, kl. 20:13
Ronny Maarud (92)
08. November 2018, kl. 20:20
Allan Støvring-Nielsen (116)
09. November 2018, kl. 02:24
Verdifulle bidrag til debatten !
Ronny Maarud (83)
Re: Verdifulle bidrag til debatten !
Tom-Inge Kjensli (70)
09. November 2018, kl. 11:25
Anonym bruker (95)
09. November 2018, kl. 18:11
Tom-Inge Kjensli (68)
09. November 2018, kl. 19:35
Re: Disse stjernene, er 1 stjerne bedre enn 6 stjerner??????1
Finn Lund (355)
09. November 2018, kl. 12:48
Aksel Lister (116)
09. November 2018, kl. 19:52
Markus Blidh (103)
09. November 2018, kl. 21:23
Jan Sverre Kristiansen (81)
09. November 2018, kl. 23:19
Allan Støvring-Nielsen
God aften Som flere har påpeget, så går udviklingen på de store platforme i retning mod begrænsninger på den gratis lagerplads. Jeg er spændt på, hvornår vi evt. ser noget lignende for youtube, som virkelig er belastet af de enorme mængder, der uploades.
Vi ser jo dette helt tydelig i vårt daglige liv at bruken av Internettet forandres. Det går mer og mer mot betalings løsninger både i aviser og sider som tidligere har bydd på gratis lagringsplass. De store mediehus i hele Norden tar seg nå godt betalt for tilgang til det man tidligere fikk gratis.
I lokalavisen Glomdalen, som jeg av og til leser, har jeg registrert at man nå må betale for å lese dødsannonser.

Hvorfor det er blitt slik henger jo helt klart sammen med at man selger for lite annonser og papiraviser. Jeg tror også at annonseringen på de virkelige store Internett plattformer gir for lite avkastning til eieren, derfor kommer flere og flere gratistjenester til å ende opp som betalingstjenester.
Dette er bare et spørsmål om tid.

Siden Jernbane.Net har hatt et prinsipp om at vi IKKE skal ta betalt av brukerne for å ha tilgang til hele nettstedet, har vi for å begrense datatrafikken på vår server valgt å ha begrenset tilgang for den som ikke ønsker å la seg registrere.
Vi har også tatt bort muligheten til Hot Links.
Prinsippet har vært at den som gir oss noe, den skal også få noe.
Som det skrives annet sted i denne tråden er det i dag ikke selve lagringsplassen som er den store kostnaden, men datatrafikken.

Vi har aldri krevd at en bruker skal donere midler til driften, men vi har vært takknemlige for alle små og større donasjoner vi har fått. Vi har pr. dato en reklame som gir oss en returprovisjon fra hotellet du sover på, når du er ute på reise.
Den reklamen er vår eneste faste kilde til økonomisk dekning, men den gir INTET dersom den ikke blir brukt.
Økonomisk er det pr. dato ingen store problemer, men det har i perioder vært nødvendig å legge til midler for å holde liv i sidene. Det som virkelig savnes er at økonomien er så god at Jernbane.Net kunne bruke noen kroner årlig for at våre administratorer kan treffes IRL en gang i året eller hvert annet år.
Der er vi dessverre ikke, og det er synd da den geografiske spredningen på administratorene gjør at slike sosiale tiltak blir kostnadskrevende.

Jeg sier ikke at dette med begrenset reklame pånettsedet kommer til å forbli tilstanden for evig og alltid på Jernbane.Net. Det kan tenkes at det tilkommer mer reklame, men noen fast årsavgift eller avgift pr byte vil ikke bli innført dersom det ikke er tvingende nødvendig.

Det er som alle vet vanskelig å spå, særlig om framtiden, derfor denne reservasjonen.

Våre prinsipper innebærer dog at vi har ønsket en motytelse fra den som bruker nettstedet. Den motytelsen er intet annet enn at man retter seg inn i leddet, når en administrator påpeker at man kanskje skal moderere seg litt, i antall og type bilder man velger å laste opp.
Jeg synes ikke det er for mye å be om.

Allan Støvring-Nielsen
Jeg kan jo kun tale for mig selv men jeg ser de to muligheder, at man laver en posthylla til fotografier, som ophavsmanden har gjort noget særligt ud af billedet og med et max. på 2-5 daglige oplastninger. Personligt ville jeg kun oplaste et af gangen, ellers konkurrerer man jo også med sig selv! ;o) Dette kunne vi jo som arbejdstitel kalde "stjernehylla" :o) En sådan løsning, ville betyde, at jeg med fornøjelse ville bedømme og kommentere på mange billeder. Noget jeg ikke får gjort i dag, fordi man skal bladre igennem så mange "dokumentations" eller rejsebeskrivelser!
Vi skal ikke stikke under en stol at det pr. idag hersker stor uenighet om dagens Posthylle internt blant administratorene.

Slik Posthylla har fungert i snart 15 år har den blitt mer og mer uaktuell. Posthylla kom til ene og alene fordi vi dengang gjorde alt arbeid på nettstedet manuelt. Vi kodet sider i html fortløpende etterhvert som det tilkom bilder på nettstedet.
Fordi vi ikke hadde kapasitet til å sortere inn bildene i gallerier fortløpende måtte vi finne en løsning slik at bildene var synlige for alle mens vi ventet på at vi fikk plassert bildene.

I dag har vi som alle vet kommet et stykke på veien i å automatisere sorteringen.
Det er gjort ved at vi innførte selvsorteringen som var første steg på veien, stjernene var også en ønsket funksjon å få på plass, både fordi den var tenkt å hjelpe oss i den endelige sorteringen, men også for at vi ville forsøke å inspirere fotografene.
Tanken var først og fremst: Ingen stjerner, ingen plass i galleriet.
Vi ville at alle brukere aktivt skulle gjøre valgene for oss, slik at vi kunne utnytte tekniske muligheter som finnes.

Dette så vi ganske fort var en overdreven forhåpning når vi fulgte med på stemmegivningen.
Vi fikk jo det vi kan kalle NOHAB syndromet, og kompis syndromet.
Alle slike "smarte" tiltak fra brukerne har jo satt oss i den situasjonen at vi har vært tvungen til å bygge murer, i steder for å fokusere på å skape en bra teknisk ramme rundt hele nettstedet.

Allan Støvring-Nielsen
Hvis Postvogna så beslutter at man fortsat vil stille ubegrænset lagerplads til rådighed kunne man jo så lave en "dokumentationshylla" til dokumentationer, rejsebeskrivelser. Man kunne eventuelt supplere med en "historisk hylla", til billeder, der var scannet fra negativ eller dias. I det historiske forum kunne et bedømmelsessystem også være relevant, men det historiske kunne vel reelt også rummes i "stjernehylla".
Du legger fram tre gode forslag her Allen, alle vel verdt å tenke gjennom. Det hadde vært hyggelig om våre mest aktive fotografer kunne ta seg tid til å lese gjennom hva du skriver, for så å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man selv kunne tenke seg at bilder skal vises i framtiden. Når man har tenk gjennom saken, så vil jeg nok oppfordre til å legge fram sine syn, uten at man går i skyttergravene.

Utgangspunktet for tankespinnet bør dog være at Posthylla i dagens mening er parkert på et sidespor langt borte fra dagens standard.

Vi har i flere år hatt en dansk teknisk begavet person som samen med en tilsvarende norsk datamekaniker har løst de fleste tekniske problemer som vi har opplevde. Begge disse er opptatt av å skape funksjoner som gjør nettstedet og administrasjonen av dette enkelt både for administratorer, men ikke minst for brukeren

Allan Støvring-Nielsen
Jeg ved ikke hvilken løsning der vil være mest skånsom for de flittige moderatorer/webmaster, men det er da nogle overvejelser man kan gøre. mvh, Allan
Den mest skånsomme løsning for admins er at det ikke lastes opp bilder overhode, men dette er jo ingen ønsket utvikling.

Til slutt, takk for forslagene og synspunktene Allan.
Verdifulle bidrag til debatten som jeg kommer til å ta med meg videre.

Hilsen Ronny.

“Nobody can guarantee a company or a concept eternal life, but no one can accuse me of not having tried to.”
["Ingvar Kamprad, 1926-2018, founder of IKEA."]

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube
trainspottingbyronny
Emne Forfatter Vist Lagt inn
Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Erik Skjelvik 544 06. November 2018, kl. 18:25
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Johnny Hvitmyren 98 06. November 2018, kl. 19:21
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Aksel Lister 92 06. November 2018, kl. 19:37
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Ronny Maarud 91 07. November 2018, kl. 15:31
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Allan Støvring-Nielsen 103 07. November 2018, kl. 21:41
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Knut Andvord 84 07. November 2018, kl. 22:18
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Allan Støvring-Nielsen 100 07. November 2018, kl. 22:34
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Ronny Maarud 79 07. November 2018, kl. 22:44
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Allan Støvring-Nielsen 88 07. November 2018, kl. 23:36
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Bjørn Vermo 106 08. November 2018, kl. 04:39
Om man ikke likte regelverket, ja da står det enhver fritt å ikke akseptere disse Ronny Maarud 78 08. November 2018, kl. 11:34
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Christoph Aders 77 08. November 2018, kl. 12:01
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Ronny Maarud 71 08. November 2018, kl. 12:19
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Christoph Aders 75 08. November 2018, kl. 13:52
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Ronny Maarud 63 08. November 2018, kl. 13:59
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Tore Wahl 80 08. November 2018, kl. 14:12
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Knut Andvord 72 07. November 2018, kl. 23:13
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Christoph Aders 88 06. November 2018, kl. 19:51
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Johnny Hvitmyren 92 06. November 2018, kl. 19:56
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Christoph Aders 86 06. November 2018, kl. 20:07
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Erik Skjelvik 89 06. November 2018, kl. 21:23
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Arne Lie 94 07. November 2018, kl. 09:04
Re: Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner?????? Ronny Maarud 96 07. November 2018, kl. 11:08
Kompisen stemmer på bildene mine. Ronny Maarud 214 07. November 2018, kl. 14:12
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Arne Lie 83 07. November 2018, kl. 14:58
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Ronny Maarud 72 07. November 2018, kl. 15:08
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Tom-Inge Kjensli 81 07. November 2018, kl. 16:10
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Ronny Maarud 65 07. November 2018, kl. 16:22
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Tom-Inge Kjensli 72 07. November 2018, kl. 16:29
Re: Kompisen stemmer på bildene mine. Ronny Maarud 78 07. November 2018, kl. 16:41
Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider Ronny Maarud 102 08. November 2018, kl. 19:02
Re: Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider Bjørn Vermo 89 08. November 2018, kl. 20:13
Re: Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider Ronny Maarud 92 08. November 2018, kl. 20:20
Re: Mitt oppe i denne diskusjonen om hvordan vi ser på våre nettsider Allan Støvring-Nielsen 116 09. November 2018, kl. 02:24
Verdifulle bidrag til debatten ! Ronny Maarud 83 09. November 2018, kl. 08:34
Re: Verdifulle bidrag til debatten ! Tom-Inge Kjensli 70 09. November 2018, kl. 11:25
Re: Verdifulle bidrag til debatten ! Anonym bruker 95 09. November 2018, kl. 18:11
Re: Verdifulle bidrag til debatten ! Tom-Inge Kjensli 68 09. November 2018, kl. 19:35
Re: Disse stjernene, er 1 stjerne bedre enn 6 stjerner??????1 Finn Lund 355 09. November 2018, kl. 12:48
Re: Disse stjernene, er 1 stjerne bedre enn 6 stjerner??????1 Aksel Lister 116 09. November 2018, kl. 19:52
Re: Disse stjernene, er 1 stjerne bedre enn 6 stjerner??????1 Markus Blidh 103 09. November 2018, kl. 21:23
Re: Disse stjernene, er 1 stjerne bedre enn 6 stjerner??????1 Jan Sverre Kristiansen 81 09. November 2018, kl. 23:19
Nå kan vi liksom glemme 6 stjerner, det er nesten så vi kan glemme 5 også. Ronny Maarud 125 17. November 2018, kl. 19:29

Beklager, du har ikke tillatelse til å legge inn / svare i dette forumet.