Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Engelsman i Haven
Lagt inn av Kari Korkala 

Kari Korkala
Engelsman i Haven
11. November 2018, kl. 13:11
Engelsman i Haven, rettning Oslo s

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Engelsman i Haven, 11.6.2006

Fotograf:
Kari Korkala

EXIF-data:
Panasonic, DMC-LC70
5.8 mm  -  1/100 sec  -  f/8  -  ISO 50

Plassering i gallerierne:
Norge > Jernbanestasjoner og strekninger > Sporterrenget ved Oslo Ø / Oslo S - Haven - Lodalen > Engelskmann i Haven, retning Klypen.

Vennlig hilsen
Kari Korkala
Ronny Maarud
Re: Engelsman i Haven
12. November 2018, kl. 10:04
Holder på å bygger en ny side som omhandler sporområdene ved Oslo Ø / Oslo S.
Denne siden er i oppstartfasen så den er i øyeblikket noe sparsomt utrustet : Sporterrenget ved Oslo Ø / Oslo S - Haven - Lodalen

Hilsen Ronny.
Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke.
Jernbane.NetGo = 998 poeng
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Kari Korkala
Engelsman i Haven
11. November 2018, kl. 13:19
Engelsman i Haven. Här ser man växelklotet i mitten och stångarrangemanget till växlarna så att man lade om två växlar via ett klot.Byggnaden i bilden var skifternes bua.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Engelsman i Haven, 11.6.2006

Fotograf:
Kari Korkala

EXIF-data:
Panasonic, DMC-LC70
10 mm  -  1/250 sec  -  f/3.7  -  ISO 50

Norge > Jernbanestasjoner og strekninger > Sporterrenget ved Oslo Ø / Oslo S - Haven - Lodalen > Skiftepersonalets oppholdsrom ved Trelastgata

Vennlig hilsen
Kari Korkala
Arne Lie
11. November 2018, kl. 13:32
Hei Kari, takk for gode bidrag som sikrer historiefortellingene :-)

Arne L
Kari Korkala
Engelsman i Haven, nåe uskarp bild, rettning Klypen
11. November 2018, kl. 13:15
Engelsman i Haven, rettning Klypen. Nåe uskarp bild.

Engelsman i Haven, nåe uskarp bild, rettning mot Klypen, 11.6.2006

Fotograf:
Kari Korkala

EXIF-data:
Panasonic, DMC-LC70
12.9 mm  -  1/320 sec  -  f/4.3  -  ISO 50

Norge > Jernbanestasjoner og strekninger > Sporterrenget ved Oslo Ø / Oslo S - Haven - Lodalen > Engelskmann i Haven, retning Klypen.

Vennlig hilsen
Kari Korkala
Kari Korkala
12. November 2018, kl. 17:26
Bjørn Vermo
12. November 2018, kl. 19:44
Det er ikke ofte jeg har sett en manuell engelsk veksel. Dette var en interessant konstruksjon.

Bjørn
Sven Pran
12. November 2018, kl. 23:39
Bjørn Vermo
Det er ikke ofte jeg har sett en manuell engelsk veksel. Dette var en interessant konstruksjon.
Det er noe jeg ikke forstår her. Det er jo fire forskjellige togveier som kan legges gjennom en engelsmann, noe som skulle kreve to separate omstillere.
Men her virker det (ut fra det som er skrevet) som det bare er en omstiller felles for begge "endene" av engelskmannen?

Eller . . . . .

Nå studerte jeg bildene mer omhyggelig.

Er det slik at to og to togveier alltid legges samtidig: Enten begge to rett igjennom eller begge to i avik?
Dette krever litt mer intrikat bevegelse av tungene, men jeg ser at dette er fullt mulig.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 12.11.2018 23:47 av Sven Pran.
Erik Skjelvik
13. November 2018, kl. 00:24
Din siste konklusjon er riktig, og det er det som er en ekte engelskmann. En kryssveksel med to lodd ved hver sine tungepartier kalles for dobbelt kryss sporveksel.

Sven Pran
Bjørn Vermo
Det er noe jeg ikke forstår her. Det er jo fire forskjellige togveier som kan legges gjennom en engelsmann, noe som skulle kreve to separate omstillere.
Men her virker det (ut fra det som er skrevet) som det bare er en omstiller felles for begge "endene" av engelskmannen?

Eller . . . . .

Nå studerte jeg bildene mer omhyggelig.

Er det slik at to og to togveier alltid legges samtidig: Enten begge to rett igjennom eller begge to i avik?
Dette krever litt mer intrikat bevegelse av tungene, men jeg ser at dette er fullt mulig.

Mvh Erik

Kari Korkala
13. November 2018, kl. 11:51
Datoåret skal vara 2005, månad og dag är rätt
mvh Kari
Martin Uldall
13. November 2018, kl. 19:55
Erik Skjelvik
Din siste konklusjon er riktig, og det er det som er en ekte engelskmann. En kryssveksel med to lodd ved hver sine tungepartier kalles for dobbelt kryss sporveksel.

Det er i hvert fald en spændene konstruktion, hvor risikoen for opskæring er nul...
Tror faktisk at selv en stationsbestyrer kan betjene dette gespenst, uden at ødelægge noget..::glis::::24::

Martin

Kom... -lad os brokke os.!

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn