Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: [SE] Info till galleriet gällande sovvagnar, WL1
Sören Svensson
04. March 2021, kl. 22:49
Om jag kommer i håg rätt så byggdes WLAB01, som blev WL1 maj 1970, 1965.
En vagn skall i och för sig inte bli fuktskadad. Det går att underhålla och sätta i trafik om det nu behövs. Men den stora frågan blir om det är lämpligt att vagnar som fyllt 55 år skall renoveras. Inredningsmässigt är WL1 väldigt fin. Kanske bör man skaffa nya vagnar i stället. Då inställer sig den stora frågan om det finns underlag för sovvagnstrafik till Norrland. Jag tycker det är svårt att svara på detta. I dag går det sovvagnstrafik norrut på grund av turism. Är det förenat med sovvagnstrafik för att Stockholms lite mera välbärgade personer skall till Åre eller Abisko och åka skidor.
Vad jag kan förstå så går det inte att sända expressgods numera med tåg. När det gäller flyg så motiveras detta från statsmakterna med att man kan sända sjukvårdsutrustning med dessa.
[SE] Info till galleriet gällande sovvagnar, WL1
Hannes Lindgren (92)
04. March 2021, kl. 12:53
Re: [SE] Info till galleriet gällande sovvagnar, WL1
Sören Svensson (56)
Om jag kommer i håg rätt så byggdes WLAB01, som blev WL1 maj 1970, 1965.
En vagn skall i och för sig inte bli fuktskadad. Det går att underhålla och sätta i trafik om det nu behövs. Men den stora frågan blir om det är lämpligt att vagnar som fyllt 55 år skall renoveras. Inredningsmässigt är WL1 väldigt fin. Kanske bör man skaffa nya vagnar i stället. Då inställer sig den stora frågan om det finns underlag för sovvagnstrafik till Norrland. Jag tycker det är svårt att svara på detta. I dag går det sovvagnstrafik norrut på grund av turism. Är det förenat med sovvagnstrafik för att Stockholms lite mera välbärgade personer skall till Åre eller Abisko och åka skidor.
Vad jag kan förstå så går det inte att sända expressgods numera med tåg. När det gäller flyg så motiveras detta från statsmakterna med att man kan sända sjukvårdsutrustning med dessa.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
[SE] Info till galleriet gällande sovvagnar, WL1 Hannes Lindgren 92 04. March 2021, kl. 12:53
Re: [SE] Info till galleriet gällande sovvagnar, WL1 Sören Svensson 56 04. March 2021, kl. 22:49

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn