Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: [NO] Beklager, jeg glemte en sak
Ståle Ualand
05. March 2021, kl. 23:48
Ronny Maarud
Ståle Ualand

Ronny, GoAhead var i kjempetrøbbel lenge før trafikken ble redusert på grunn av Covid 19. Det var innstillinger over en lav sko på grunn av materiellmangel. Dette spesielt med type 73.

Beklager, jeg glemte en sak

Det er et faktum at Go-Ahead overtok trafikken ved ruteendringen søndag 15. desember 2019
Norge stengte mer eller mindre ned, på grunn av Covid-19, den 12. mars 2020.

Det gjør jo at Go-Ahead kjørte tog i nesten eksakt 3 måneder før Norge, som mange andre land gikk inn i en bratt motbakke.
3 måneder kan virke som en evighet når man ser framover, men er kun en brøkdel av et sekund når man ser tilbake.

Tjener jeg noe på å se Trafikkpakkene gjennom liberale briller ?
Nei, ikke fem flate øre !
Men jeg synes det er viktig å ha med seg da man kritiserer at det finnes årsaker, og årsaker.

Det eg vil fram til at er at GoAhead var i trøbbel lenge før 12. mars 2020. Om noe av det skyldes av deletilgang var begrenset pga Covid 19 skal man ikke helt utelukke. Men jeg tror at man må lete andre steder. Jeg har jo sett at det er diskusjon mellom GA og Norske Tog angående tilgang på deler. Direktør i GA har offentlig uttalt at de overtok tog med "større vedlikeholdsbehov enn antatt" og i annen sammenheng: tog som ikke holder mål...

Uansett: Det er uttalt fra politisk hold at tilbudet til de reisende skal bli bedre som følge av reformen. På Sørlandsbanen er tilbudet i utganspunktet det samme som før desember 2019, dog med store leveranseproblemer. Det annonserte økningen i tilbudet på Sørtoget er avlyst "på grunn av materiellet har større vedlikeholdsbehov enn antatt". Forbedrignene på Jærbanen er utsatt på grunn av Covid 19 og det er helt ok. Sørtoget sin skjebne er ikke ok i mine øyne.

Eg er ingen prinsippiell motstander av reformen. Men staten burde etter mitt skjønn bestemt tilbudet og tatt risken for inntekten, og latt den operatør som kunne levere ønsket tilbud billigst fått oppdraget. Da hadde man i alle fall hatt kontroll på prissetting og annoonsert tilbud.

Så kan eg i tillegg nevne (har sikkert vært nevnt før) at noe av problemene til GoAhead skyldes at materiellet ser ut til å bli ekstremt mer slitt /ødelagt av bar å gå på Sørlandsbanen med sine mange krappe kurver. Hjulene får skader som ser ut til å være relatert til strekningen materiellet går på. Før reformen gikk togsettene både til Trondheim og på Østfoldbanen, slik at det ikke ble bare Sørlandsbanen. Om GoAhead har funnet en løsning på dette vet jeg ikke.

Det er først om 10 år man kan konkludere om staten og der med skattebetalerne har spart penger på reformen, og om vi som reisende har fått mer tog og bedre kvalitet for den summen staten betaler operatørene. Her på Sørlandsbanen lover det foreløpig ikke så bra. Jeg har ikke inntrykk av at SJ har fått like mye problem med sitt materiell så langt.

Ståle Ualand
Jernbanet.netGO=150 poeng
[NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker !
Ronny Maarud (131)
06. March 2021, kl. 11:36
Re: [NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker !
Aksel Lister (113)
06. March 2021, kl. 13:07
Göran Bæckström (89)
06. March 2021, kl. 22:49
Ronny Maarud (72)
06. March 2021, kl. 23:18
Kjetil R. Jørgensen (62)
11. April 2021, kl. 16:44
[NO] Beklager, jeg glemte en sak
Ronny Maarud (139)
05. March 2021, kl. 23:04
Ståle Ualand (117)
Ronny Maarud (128)
06. March 2021, kl. 00:19
[no] boghitrøbbel
Knut Andvord (133)
06. March 2021, kl. 10:59
Re: [no] Hjulslitasje
Arne Lie (127)
06. March 2021, kl. 12:27
Re: [no] boghitrøbbel
Ronny Maarud (105)
06. March 2021, kl. 17:50
Jon-Andreas Sognnæs (108)
06. March 2021, kl. 21:47
Jon-Andreas Sognnæs (93)
06. March 2021, kl. 21:46
Ronny Maarud
Ståle Ualand

Ronny, GoAhead var i kjempetrøbbel lenge før trafikken ble redusert på grunn av Covid 19. Det var innstillinger over en lav sko på grunn av materiellmangel. Dette spesielt med type 73.

Beklager, jeg glemte en sak

Det er et faktum at Go-Ahead overtok trafikken ved ruteendringen søndag 15. desember 2019
Norge stengte mer eller mindre ned, på grunn av Covid-19, den 12. mars 2020.

Det gjør jo at Go-Ahead kjørte tog i nesten eksakt 3 måneder før Norge, som mange andre land gikk inn i en bratt motbakke.
3 måneder kan virke som en evighet når man ser framover, men er kun en brøkdel av et sekund når man ser tilbake.

Tjener jeg noe på å se Trafikkpakkene gjennom liberale briller ?
Nei, ikke fem flate øre !
Men jeg synes det er viktig å ha med seg da man kritiserer at det finnes årsaker, og årsaker.

Det eg vil fram til at er at GoAhead var i trøbbel lenge før 12. mars 2020. Om noe av det skyldes av deletilgang var begrenset pga Covid 19 skal man ikke helt utelukke. Men jeg tror at man må lete andre steder. Jeg har jo sett at det er diskusjon mellom GA og Norske Tog angående tilgang på deler. Direktør i GA har offentlig uttalt at de overtok tog med "større vedlikeholdsbehov enn antatt" og i annen sammenheng: tog som ikke holder mål...

Uansett: Det er uttalt fra politisk hold at tilbudet til de reisende skal bli bedre som følge av reformen. På Sørlandsbanen er tilbudet i utganspunktet det samme som før desember 2019, dog med store leveranseproblemer. Det annonserte økningen i tilbudet på Sørtoget er avlyst "på grunn av materiellet har større vedlikeholdsbehov enn antatt". Forbedrignene på Jærbanen er utsatt på grunn av Covid 19 og det er helt ok. Sørtoget sin skjebne er ikke ok i mine øyne.

Eg er ingen prinsippiell motstander av reformen. Men staten burde etter mitt skjønn bestemt tilbudet og tatt risken for inntekten, og latt den operatør som kunne levere ønsket tilbud billigst fått oppdraget. Da hadde man i alle fall hatt kontroll på prissetting og annoonsert tilbud.

Så kan eg i tillegg nevne (har sikkert vært nevnt før) at noe av problemene til GoAhead skyldes at materiellet ser ut til å bli ekstremt mer slitt /ødelagt av bar å gå på Sørlandsbanen med sine mange krappe kurver. Hjulene får skader som ser ut til å være relatert til strekningen materiellet går på. Før reformen gikk togsettene både til Trondheim og på Østfoldbanen, slik at det ikke ble bare Sørlandsbanen. Om GoAhead har funnet en løsning på dette vet jeg ikke.

Det er først om 10 år man kan konkludere om staten og der med skattebetalerne har spart penger på reformen, og om vi som reisende har fått mer tog og bedre kvalitet for den summen staten betaler operatørene. Her på Sørlandsbanen lover det foreløpig ikke så bra. Jeg har ikke inntrykk av at SJ har fått like mye problem med sitt materiell så langt.

Ståle Ualand
Jernbanet.netGO=150 poeng
Emne Forfatter Vist Lagt inn
[NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Ronny Maarud 260 05. March 2021, kl. 14:27
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Aksel Lister 152 05. March 2021, kl. 16:21
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Ronny Maarud 138 05. March 2021, kl. 16:37
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Aksel Lister 146 05. March 2021, kl. 16:50
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Ronny Maarud 141 05. March 2021, kl. 17:28
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Aksel Lister 134 05. March 2021, kl. 17:39
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Göran Bæckström 140 05. March 2021, kl. 18:33
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Aksel Lister 116 05. March 2021, kl. 22:14
[NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker ! Ronny Maarud 131 06. March 2021, kl. 11:36
Re: [NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker ! Aksel Lister 113 06. March 2021, kl. 13:07
Re: [NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker ! Göran Bæckström 89 06. March 2021, kl. 22:49
Re: [NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker ! Ronny Maarud 72 06. March 2021, kl. 23:18
Re: [NO] [SE] Sverige består av 21 Autonome Republikker ! Kjetil R. Jørgensen 62 11. April 2021, kl. 16:44
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Ståle Ualand 121 05. March 2021, kl. 22:36
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Ronny Maarud 126 05. March 2021, kl. 22:53
[NO] Beklager, jeg glemte en sak Ronny Maarud 139 05. March 2021, kl. 23:04
Re: [NO] Beklager, jeg glemte en sak Ståle Ualand 117 05. March 2021, kl. 23:48
Re: [NO] Beklager, jeg glemte en sak Ronny Maarud 128 06. March 2021, kl. 00:19
[no] boghitrøbbel Knut Andvord 133 06. March 2021, kl. 10:59
Re: [no] Hjulslitasje Arne Lie 127 06. March 2021, kl. 12:27
Re: [no] boghitrøbbel Ronny Maarud 105 06. March 2021, kl. 17:50
Re: [NO] Beklager, jeg glemte en sak Jon-Andreas Sognnæs 108 06. March 2021, kl. 21:47
Re: [NO] Beklager, jeg glemte en sak Jon-Andreas Sognnæs 93 06. March 2021, kl. 21:46
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Torstein Sunde 138 06. March 2021, kl. 14:54
Re: [NO] Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut Kjetil R. Jørgensen 114 06. March 2021, kl. 20:45

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn