Ronny Maarud
06. March 2021, kl. 00:19
Egentlig er det vel ikke noe større poeng i å diskutere dette så veldig mye, men jeg kjenner for å komme med en replikk på ditt ene avsnitt.
Ståle Ualand
Så kan eg i tillegg nevne (har sikkert vært nevnt før) at noe av problemene til GoAhead skyldes at materiellet ser ut til å bli ekstremt mer slitt /ødelagt av bar å gå på Sørlandsbanen med sine mange krappe kurver.
Hjulene får skader som ser ut til å være relatert til strekningen materiellet går på. Før reformen gikk togsettene både til Trondheim og på Østfoldbanen, slik at det ikke ble bare Sørlandsbanen. Om GoAhead har funnet en løsning på dette vet jeg ikke.
Må jeg få påminne om Nelaug ?
Det er vanskelig å være så forutseende at man kan ta høyde for alle problemer som kan oppstå.
Om det er så at aksler og hjul slites uforholdsmessig mye, jeg tenker i første rekke på Bm73, så finnes det jo minst 2 alternative løsninger.
Den ene, og enkleste er jo å "triangle" togsettene med en viss frekvens. Det kan gjøres i Oslo, og det kan også gjøres i Kristiansand i et knipetak. Da oppnår man jo å jevne ut slitasjen.
Det andre alternativet er jo å sette seg ned med materiell eier, å spørre denne om det virkelig er så at Bm73 skal gå på Sørlandsbanen overhode.