Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Det over, og under Snippen
Ronny Maarud
10. May 2021, kl. 09:38
Trygve Kåsa
Takk for den fordypningen ::glis::
For egen del begrenser "plattformbruken" seg stort sett til Facebook og forum type Jernbane.Net og NJK. Samt litt av og på med Instragram.

Jeg har vel aldri fortalt så veldig mange, og så veldig mye om hvorfor jeg takker nei til Facebook.
For meg handler dette mest om personlig integritet, samt eiendomsretten til hva man deler med seg på Facebook.
Fotografier er Facebook sin eiendom i det øyeblikk du legge det ut der.
Jeg ønsker ikke at mine bilder skal kunne brukes uten mitt samtykke i hvert enkelt tilfelle.

Dessuten forholder det seg slik at jeg ikke ønsker å nås av rasistiske eller krenkende og mobbende bidrag uansett hvem som er den opprinnelige opphavs person. Det finnes mye ondsinnethet i verden, og jeg ønsker ikke å ta del av den.

Trygve Kåsa
Twitter har jeg prøvd litt, men der skurra det gitt. Vet ikke riktig hva det var, mulig verdt å prøve igjen. Har vel mye med oppsettet å gjøre trur jeg, får ta et dypdykk.

Jeg er ikke noen stor "postmaster" på Twitter selv.
Men plattformen har i motsetning til Facebook den store fordel at nyheter som interesserer meg flyter inn til meg i det tempo jeg ønsker. Jeg kjenner at jeg får en relativt god oversikt over tema som jeg ønsker å ta del av.

Trygve Kåsa
Ellers erfarer jeg at ymse forum kan være ganske så ulike, selv om tematikken er den samme. Oppbygging kan være ganske lik, men måten å kommunisere på kan f eks være ganske så ulike.. Det går noe på hvor en legger lista for "det faglige", men vel så mye på hvor trange mange er i snippen på "faget/temaet", og oppfatninger ellers.

At mange er trang i Snippen går vel egentlig an å leve med, men at den trange Snippen gjør at man ikke klarer å samles i et interessefellesskap uten at man må personifisere uenighetene, det overgår mine villeste fantasier.

Jeg har sett dette skje gang på gang.
Enkeltpersoner ser på seg selv som så feilfrie, og tar seg selv så høytidelig, at man legger all sunn folkeskikk langt nede under snippen så selv det mest interessante interessefellesskap risikerer en langsom død.

Trygve Kåsa
Mangfoldet er stort!
Men litt underlig at det kan oppfattes så ulikt fordelt, i forskjellige forum...
Ja ja, noen steder føler en seg mer hjemme og akseptert, enn andre plasser.

Du har helt rett i at mangfoldet er enormt stort i vår type av interessefellesskap.
Det finnes mye god kunnskap som er verdt å takke ja til.

Alle har ikke samme forutsetting til å ta del av kompliserte tekniske løsninger i bane og trafikk, Alle har heller ikke den nødvendige interesse av å berike seg i det historiske perspektivet som vår interesse er bygget på.
Alle har heller ikke høye ambisjoner som å bli mesterfotografer.

Det alle derimot bør ha, det er fornuft og tilstrekkelig folkeskikk i bagasjen, til å kunne klare å skille på saksspørsmål, og persondebatter.
Der fallerer det dessverre veldig ofte i sære interesseforum av vår type.

Jeg har mange ganger undret på hvorfor !

Ha en bra dag Trygve, og alle andre som har lest helt ned hit.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

[SE] Kun en liten test, intet at sjå på.
Ronny Maarud (149)
23. April 2021, kl. 12:20
Re: [SE] Kun en liten test, intet at sjå på.
Trygve Kåsa (48)
23. April 2021, kl. 13:19
Re: [SE] Kun en liten test, intet at sjå på.
Ronny Maarud (39)
23. April 2021, kl. 13:48
[SE] Et mer spesifikt svar til Trygve
Ronny Maarud (45)
30. April 2021, kl. 11:16
Re: [SE] Et mer spesifikt svar til Trygve
Trygve Kåsa (48)
06. May 2021, kl. 16:14
[SE] Det over, og under Snippen
Ronny Maarud (42)
Trygve Kåsa
Takk for den fordypningen ::glis::
For egen del begrenser "plattformbruken" seg stort sett til Facebook og forum type Jernbane.Net og NJK. Samt litt av og på med Instragram.

Jeg har vel aldri fortalt så veldig mange, og så veldig mye om hvorfor jeg takker nei til Facebook.
For meg handler dette mest om personlig integritet, samt eiendomsretten til hva man deler med seg på Facebook.
Fotografier er Facebook sin eiendom i det øyeblikk du legge det ut der.
Jeg ønsker ikke at mine bilder skal kunne brukes uten mitt samtykke i hvert enkelt tilfelle.

Dessuten forholder det seg slik at jeg ikke ønsker å nås av rasistiske eller krenkende og mobbende bidrag uansett hvem som er den opprinnelige opphavs person. Det finnes mye ondsinnethet i verden, og jeg ønsker ikke å ta del av den.

Trygve Kåsa
Twitter har jeg prøvd litt, men der skurra det gitt. Vet ikke riktig hva det var, mulig verdt å prøve igjen. Har vel mye med oppsettet å gjøre trur jeg, får ta et dypdykk.

Jeg er ikke noen stor "postmaster" på Twitter selv.
Men plattformen har i motsetning til Facebook den store fordel at nyheter som interesserer meg flyter inn til meg i det tempo jeg ønsker. Jeg kjenner at jeg får en relativt god oversikt over tema som jeg ønsker å ta del av.

Trygve Kåsa
Ellers erfarer jeg at ymse forum kan være ganske så ulike, selv om tematikken er den samme. Oppbygging kan være ganske lik, men måten å kommunisere på kan f eks være ganske så ulike.. Det går noe på hvor en legger lista for "det faglige", men vel så mye på hvor trange mange er i snippen på "faget/temaet", og oppfatninger ellers.

At mange er trang i Snippen går vel egentlig an å leve med, men at den trange Snippen gjør at man ikke klarer å samles i et interessefellesskap uten at man må personifisere uenighetene, det overgår mine villeste fantasier.

Jeg har sett dette skje gang på gang.
Enkeltpersoner ser på seg selv som så feilfrie, og tar seg selv så høytidelig, at man legger all sunn folkeskikk langt nede under snippen så selv det mest interessante interessefellesskap risikerer en langsom død.

Trygve Kåsa
Mangfoldet er stort!
Men litt underlig at det kan oppfattes så ulikt fordelt, i forskjellige forum...
Ja ja, noen steder føler en seg mer hjemme og akseptert, enn andre plasser.

Du har helt rett i at mangfoldet er enormt stort i vår type av interessefellesskap.
Det finnes mye god kunnskap som er verdt å takke ja til.

Alle har ikke samme forutsetting til å ta del av kompliserte tekniske løsninger i bane og trafikk, Alle har heller ikke den nødvendige interesse av å berike seg i det historiske perspektivet som vår interesse er bygget på.
Alle har heller ikke høye ambisjoner som å bli mesterfotografer.

Det alle derimot bør ha, det er fornuft og tilstrekkelig folkeskikk i bagasjen, til å kunne klare å skille på saksspørsmål, og persondebatter.
Der fallerer det dessverre veldig ofte i sære interesseforum av vår type.

Jeg har mange ganger undret på hvorfor !

Ha en bra dag Trygve, og alle andre som har lest helt ned hit.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Emne Forfatter Vist Lagt inn
[SE] Kun en liten test, intet at sjå på. Ronny Maarud 149 23. April 2021, kl. 12:20
Re: [SE] Kun en liten test, intet at sjå på. Trygve Kåsa 48 23. April 2021, kl. 13:19
Re: [SE] Kun en liten test, intet at sjå på. Ronny Maarud 39 23. April 2021, kl. 13:48
[SE] Et mer spesifikt svar til Trygve Ronny Maarud 45 30. April 2021, kl. 11:16
Re: [SE] Et mer spesifikt svar til Trygve Trygve Kåsa 48 06. May 2021, kl. 16:14
[SE] Det over, og under Snippen Ronny Maarud 42 10. May 2021, kl. 09:38

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn