Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[SE] Fem øyeblikk i Svensk Kollektivtrafik i Januar 2021
Ronny Maarud
05. May 2021, kl. 23:33
Stort sett har jeg valgt å prioritere andres bilder til galleriet i flere år, ofte bilder som jeg egentlig ikke har noe stort forhold til.

Selv om jeg har mange både gode og og veldig mange mindre gode bilder i dette galleriet, har jeg kommet til at jeg nå vil prioritere mine egne bilder framfor andres bilder. Jeg håper dere overlever denne egotripp, og blir det for ille så kan dere jo gjøre noe annet.
Koke en kopp kaffe, eller spise en iskrem.

Jeg fortsetter litt fra Stockholm som alltid har vært en av mine favorittbyer.

Stasjonen Medborgarplatsen er en av tre historiske T bane stasjoner i Stockholm.
Sammen med Slussen som fra begynnelsen lå under åpne himmel og stasjonene Ringvägen som senere endret navn til Skanstull, Södra Bantorget som i dag er Medborgarplatsen T Bane stasjon, hvor bildene i aktuell tråd er fotografert, dannet disse stasjonene på Södermalm, Stockholms start på bygging av tunnelbanesystemet.
Byggemetoden kalles "cut-and-cover" og går ut på at man i dette tilfellet gravde opp Götgatan i hele sin lengde, fra Medborgarplatsen til Skanstull. Tunnelen som ble sprengt ut gjennom Katarinaberget fra begge sider av berget hadde sitt gjennomslag den 1 desember 1932.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Medborgarplatsen T Bane stasjon, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
Canon, Canon EOS 5D Mark III
70 mm  -  1/320 sec  -  f/9  -  ISO 3200

Plassering i gallerierne:
Sverige > Stockholm T- Banelinjer > Tunnelbana 1 (Tub 1), Gröna linjen, T19 > Medborgarplatsen

Storstockholms Lokaltrafik C20 2020 ''Tage'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Storstockholms Lokaltrafik C20 2020 ''Tage'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/125 sec  -  f/5  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2020 ''Tage''

Storstockholms Lokaltrafik C20 2034 ''Viktor'' AB på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Storstockholms Lokaltrafik C20 2034 ''Viktor'' AB på Medborgarplatsen T Bane stasjon , 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
104 mm  -  1/200 sec  -  f/6.3  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2034 ''Viktor''

Storstockholms Lokaltrafik C20 2042 ''Anna-Maria'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Storstockholms Lokaltrafik C20 2042 ''Anna-Maria'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon , 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/125 sec  -  f/5.6  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2042 ''Anna-Maria''
Sverige > Stockholm T- Banelinjer > Tunnelbana 1 (Tub 1), Gröna linjen, T19 > Medborgarplatsen

Flemming Pedersen
Blåt i blåt. Og ingen personer på perronen.

Medborgarplatsen T Bane stasjon sett mot Slussen

Medborgarplatsen T Bane stasjon sett mot Slussen, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/100 sec  -  f/5  -  ISO 3200

Jeg tillater meg å låne dette kartet med tilhørende tekst, fra en utmerket side om denne strekningen i Stockholm.
Klikk på bildet så kommer du til siden med flere gode gamle bilder.

Tunnelbanan idag. Första sträckan är inringad. År 1950 invigdes den första "riktiga" sträckan, mellan Slussen och Hökarängen. Då fick tunnelbanan tunnelbanetåg med el från skena och skiljdes från spårvägsnätet.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

[SE] Et øyeblikk i Svensk Kollektivtrafik i Januar 2021
Ronny Maarud (72)
05. May 2021, kl. 18:37
[SE] Fem øyeblikk i Svensk Kollektivtrafik i Januar 2021
Ronny Maarud (51)
Stort sett har jeg valgt å prioritere andres bilder til galleriet i flere år, ofte bilder som jeg egentlig ikke har noe stort forhold til.

Selv om jeg har mange både gode og og veldig mange mindre gode bilder i dette galleriet, har jeg kommet til at jeg nå vil prioritere mine egne bilder framfor andres bilder. Jeg håper dere overlever denne egotripp, og blir det for ille så kan dere jo gjøre noe annet.
Koke en kopp kaffe, eller spise en iskrem.

Jeg fortsetter litt fra Stockholm som alltid har vært en av mine favorittbyer.

Stasjonen Medborgarplatsen er en av tre historiske T bane stasjoner i Stockholm.
Sammen med Slussen som fra begynnelsen lå under åpne himmel og stasjonene Ringvägen som senere endret navn til Skanstull, Södra Bantorget som i dag er Medborgarplatsen T Bane stasjon, hvor bildene i aktuell tråd er fotografert, dannet disse stasjonene på Södermalm, Stockholms start på bygging av tunnelbanesystemet.
Byggemetoden kalles "cut-and-cover" og går ut på at man i dette tilfellet gravde opp Götgatan i hele sin lengde, fra Medborgarplatsen til Skanstull. Tunnelen som ble sprengt ut gjennom Katarinaberget fra begge sider av berget hadde sitt gjennomslag den 1 desember 1932.

Medborgarplatsen T Bane stasjon, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/320 sec  -  f/9  -  ISO 3200

Storstockholms Lokaltrafik C20 2020 ''Tage'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Storstockholms Lokaltrafik C20 2020 ''Tage'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/125 sec  -  f/5  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2020 ''Tage''

Storstockholms Lokaltrafik C20 2034 ''Viktor'' AB på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Storstockholms Lokaltrafik C20 2034 ''Viktor'' AB på Medborgarplatsen T Bane stasjon , 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
104 mm  -  1/200 sec  -  f/6.3  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2034 ''Viktor''

Storstockholms Lokaltrafik C20 2042 ''Anna-Maria'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon

Storstockholms Lokaltrafik C20 2042 ''Anna-Maria'' på Medborgarplatsen T Bane stasjon , 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/125 sec  -  f/5.6  -  ISO 3200

Sverige > Stockholm T- bane [rullende materiell] > SL C20 AB Storstockholms Lokaltrafik > SL C20 2042 ''Anna-Maria''

Flemming Pedersen
Blåt i blåt. Og ingen personer på perronen.

Medborgarplatsen T Bane stasjon sett mot Slussen

Medborgarplatsen T Bane stasjon sett mot Slussen, 12.1.2021

Fotograf:
Ronny Maarud

EXIF-data:
70 mm  -  1/100 sec  -  f/5  -  ISO 3200

Jeg tillater meg å låne dette kartet med tilhørende tekst, fra en utmerket side om denne strekningen i Stockholm.
Klikk på bildet så kommer du til siden med flere gode gamle bilder.

Tunnelbanan idag. Första sträckan är inringad. År 1950 invigdes den första "riktiga" sträckan, mellan Slussen och Hökarängen. Då fick tunnelbanan tunnelbanetåg med el från skena och skiljdes från spårvägsnätet.

Hilsen Ronny.
#trainspottingbyronny

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Ronny Maarud / YouTube

Instagram

Emne Forfatter Vist Lagt inn
[SE] Et øyeblikk i Svensk Kollektivtrafik i Januar 2021 Ronny Maarud 72 05. May 2021, kl. 18:37
[SE] Fem øyeblikk i Svensk Kollektivtrafik i Januar 2021 Ronny Maarud 51 05. May 2021, kl. 23:33

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn