Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: [SE] Godt komponert, fint med blomstene og Covid skiltene som også er en del av historien vår.
Sören Svensson
20. June 2021, kl. 17:44
[www.varberg.se]

Varbergs kommun verkar stå för industrispår till Värö Bruk. För ca ett år sedan stod det att Värö själva skulle ta över. Det andra industrispåret revs i nov 2019. Det var en del av banan till Ätran. Spåret revs våren 1961 från Träslövs hållplats och österut. I samband med att bygga det sk Håstensområdet revs en stor del av spåret. Vid gamla E6 /(nr 2) fanns en järnvägsövergång där spåret delade sig i ett spår in till Slakteriet och en fortsättning mot Träslöv. Håsten till Träslöv rev troligen ca 1969.Möjligen något senare.
Jag tittade igenom några kartor och det verkar som om banvallen plus industrispåret fram till nya E6 var kommunägd. Men det kan vara så att det kan vara icke uppdatera kartor.
Vad gäller Västkustbanan så finns en kustpromenad som är gamla sträckningen. Det är så att i höjd med gamla sanatoriet och norrut så var denna banvall till 1935-36 och denna kopplades in till VKB. Det äldre sträckningen sedan byggdes ny cirka 1922.(kontrollerat med kartor)
På bilden syns rester av industrispår till hamnen. Jag vet inte exakt när dessa revs men troligen då det byggdes virkesmagasin där. 1972 fann s det ett koleldat ångkraftverk med tillhörande gasturbin. Dessa arbetade var för sig. På en av byggnaderna stod det YKA (för Yngredsfors Kraft AB). Vid spår 6 fanns det en plattform med gatsten. Någon gång sent 60 tal togs det bort en del av denna men cirka 10 m var kvar. Spår 1 revs och cirka 1989 installerades ett nytt ställverk och spåren blev nummerändrade.Mot järnvägsparken var det en uppställningsplats utan kontaktledning. Där såg jag HC släp. Vad jag kommer ihåg vid något besök var att det mesta var borta men det stod ett växellok, fd norskt, där.
Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö
Jens Dahlström (201)
20. June 2021, kl. 02:04
Re: Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö
Arne Arvidsson (55)
20. June 2021, kl. 09:10
Re: Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö
Tore Wahl (51)
20. June 2021, kl. 09:41
Re: [SE] Nå var det dette glasshuset da..... !
Ronny Maarud (51)
20. June 2021, kl. 18:27
[SE] Nå var det dette glasshuset da..... !
Knut Erik Hagen (57)
20. June 2021, kl. 19:25
Re: [SE] Siste smartingen er ikke født !
Ronny Maarud (61)
20. June 2021, kl. 20:11
[SE] Siste smartingen er ikke født !
Knut Erik Hagen (44)
20. June 2021, kl. 22:54
Re:[SE] Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö
Jens Dahlström (43)
24. June 2021, kl. 00:48
20. June 2021, kl. 17:44
[www.varberg.se]

Varbergs kommun verkar stå för industrispår till Värö Bruk. För ca ett år sedan stod det att Värö själva skulle ta över. Det andra industrispåret revs i nov 2019. Det var en del av banan till Ätran. Spåret revs våren 1961 från Träslövs hållplats och österut. I samband med att bygga det sk Håstensområdet revs en stor del av spåret. Vid gamla E6 /(nr 2) fanns en järnvägsövergång där spåret delade sig i ett spår in till Slakteriet och en fortsättning mot Träslöv. Håsten till Träslöv rev troligen ca 1969.Möjligen något senare.
Jag tittade igenom några kartor och det verkar som om banvallen plus industrispåret fram till nya E6 var kommunägd. Men det kan vara så att det kan vara icke uppdatera kartor.
Vad gäller Västkustbanan så finns en kustpromenad som är gamla sträckningen. Det är så att i höjd med gamla sanatoriet och norrut så var denna banvall till 1935-36 och denna kopplades in till VKB. Det äldre sträckningen sedan byggdes ny cirka 1922.(kontrollerat med kartor)
På bilden syns rester av industrispår till hamnen. Jag vet inte exakt när dessa revs men troligen då det byggdes virkesmagasin där. 1972 fann s det ett koleldat ångkraftverk med tillhörande gasturbin. Dessa arbetade var för sig. På en av byggnaderna stod det YKA (för Yngredsfors Kraft AB). Vid spår 6 fanns det en plattform med gatsten. Någon gång sent 60 tal togs det bort en del av denna men cirka 10 m var kvar. Spår 1 revs och cirka 1989 installerades ett nytt ställverk och spåren blev nummerändrade.Mot järnvägsparken var det en uppställningsplats utan kontaktledning. Där såg jag HC släp. Vad jag kommer ihåg vid något besök var att det mesta var borta men det stod ett växellok, fd norskt, där.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö Jens Dahlström 201 20. June 2021, kl. 02:04
Re: Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö Arne Arvidsson 55 20. June 2021, kl. 09:10
Re: Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö Tore Wahl 51 20. June 2021, kl. 09:41
[SE] Godt komponert, fint med blomstene og Covid skiltene som også er en del av historien vår. Ronny Maarud 70 20. June 2021, kl. 13:43
Re: [SE] Godt komponert, fint med blomstene og Covid skiltene som også er en del av historien vår. Sören Svensson 43 20. June 2021, kl. 17:44
[SE] Godt komponert, fint med blomstene og Covid skiltene som også er en del av historien vår. Knut Erik Hagen 51 20. June 2021, kl. 17:51
Re: [SE] Nå var det dette glasshuset da..... ! Ronny Maarud 51 20. June 2021, kl. 18:27
[SE] Nå var det dette glasshuset da..... ! Knut Erik Hagen 57 20. June 2021, kl. 19:25
Re: [SE] Siste smartingen er ikke født ! Ronny Maarud 61 20. June 2021, kl. 20:11
[SE] Siste smartingen er ikke født ! Knut Erik Hagen 44 20. June 2021, kl. 22:54
Re:[SE] Värme - Vardag - Västkustbanan - Värö Jens Dahlström 43 24. June 2021, kl. 00:48

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn